Bara två av hundra företagare i Skåne är kvinnor under 30 år

Många unga kvinnor i Skåne vill driva företag. Idag är bara drygt 2 % av alla företagare i Skåne en kvinna under 30 år men intresset ökar. Bland företagare under 30 år är andelen kvinnor närmare 40 % jämfört med 33 % bland alla företagare i länet.

– Vi vill fånga upp det växande företagarintresset hos unga kvinnor och bjuder därför in till ett inspirationsseminarium med några av våra mest framgångsrika skånska affärskvinnor, säger Tina Karlsson hos Almi Skåne. På seminariet den 24 november i Malmö får alla intresserade unga kvinnor i Skåne mellan 18 och 30 år möta Malmöföretagaren Nina Christensson, matverkstad Gro’up och HelsingborgföretagarnaCecilia Larsson, Rescued Fruits och Carolina Von Rosen, Get Raw. – Kom hungrig och var inte bara hungrig på information, uppmanar Tina Karlsson eftersom det är tre matskickliga företagare inte bara kommer att berätta om utan också låta deltagarna bokstavligen smaka på sitt företagande.

Första steget är inspiration

Almi Skåne har under senare år märkt ett allt större intresse från inte minst unga kvinnor att pröva företagande. – Första steget för många är att få inspiration och se att det går. Många ser inte möjligheterna för alla hinder som målas upp. Vi vill göra tvärtom. Börja med inspiration. Sedan sänker vi trösklarna, säger Tina Karlsson.

Fler företagarkvinnor över 70 år än under 30 år!

Andelen unga kvinnor bland yngre företagare är högre än genomsnittet. – Men det är en tankeställare att det faktiskt är fler kvinnor över 70 år som driver företag i Skåne än under 30 år. Vi vill därför möta upp med inspiration och i ett senare skede med personlig rådgivning och möjligheter till finansiering, säger Tina Karlsson.

Matverkstad, tillvaratagen frukt och hälsosamma mellanmålsbars

Föreläsarna på inspirationsseminariet är alla framgångsrika företagare med tillväxtföretag. Nina Christensson ligger i startgroparna för att öppna Skånes första matverkstad Gro’up i Östra Sorgenfri, en plats där mat och matkultur står i centrum. Cecilia Larsson med sitt företag Rescued Fruits tar hand om frukt som annars skulle slängts. Det blir sedan dryck och marmelad. Carolina von Rosen driver företaget Get Raw, som tillverkar och marknadsför mellanmålsbars, gjorda på naturliga och ekologiska ingredienser.

Antal och andel företagare som är kvinnor i Skåne

Ålder Totalt antal Antal kvinnor Andel kvinnor
20-29 år 3695 1440 39 %
20- 70+ 62389 20416 33 %
70+ 1655

Källa: Region Skåne. Företagare i egna AB

För mer information:
Tina Karlsson, affärsrådgivare, Almi Skåne, tel. 040 660 39 13
Filippa Freijd, kommunikationsansvarig, Almi Skåne, tel. 040 660 39 36

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.