Bertlin Agency satsar i Västernorrland

Sundsvallsbaserade Bertlin Agency satsar på utökad verksamhet i Härnösand, Kramfors och inom kort i Stockholm. Det finns även planer på att starta verksamhet i Örnsköldsvik och Östersund och målsättningen är att öppna i ännu fler städer.

– Målet är att vi inom två år ska ha etablerat oss på tio orter, varav tre är storstäder. Vi ska bli ett nationellt företag. Målsättningen är att ha omkring 350 elever på mindre orter och omkring 1500 elever i de största städerna, säger Anders Lundqvist, delägare för Bertlin Agency AB.

Företaget jobbar med flera olika inriktningar inom musik och artisteri. De erbjuder allt från coaching för artister i Melodifestivalen och Idol, till sång och artistskola för barn, artistagentur, föreläsningar, shower med mera.

– Vår affärsidé är att professionalisera underhållningsbranschen och hjälpa fler sångare och artister att komma ut i rampljuset. Det låter kanske stort men vi jobbar med konkreta verksamheter och fyller ett behov. Det finns ingen verksamhet som liknar vår och vi kompletterar till exempel musikskolor och teater, säger Anders Lundqvist.

Aktiebolaget är nytt och har funnits i drygt ett år men koncepten har utvecklats under flera år i enskilda firmor och är nu redo att expanderas. Efterfrågan på framförallt deras koncept WE R SINGERS/WE R ARTISTS och coaching har vuxit snabbt. I höstas insåg makarna, Anders och Susanne Bertlin Lundqvist, att de behövde expandera för att möta efterfrågan men de saknade kapital för nya satsningar. Almis tillväxtlån blev lösningen. Tillsammans med Susanne och Anders gick Almi noga igenom affärsplanen, prövade affärsidén och kom fram till att företaget hade goda förutsättningar att expandera i regionen.

– Almi har tydliga krav och villkor men de har samtidigt en stor förståelse, kunskap och erfarenhet av företagsamhet. Almi har kunnande i entreprenörskap och att bygga företag. Både jag och Susanne känner oss trygga med att ha med oss dem på den här företagsutvecklingen.

Från början hade Susanne och Anders tänkt satsa i de större städerna men nu tänker de istället tvärtom och börjar i närområdet.

– Det är lättare att växa här, vi har kontakter och kan hitta samarbetspartners. Den stora utmaningen just nu är att hitta lämpliga lokaler till den efterfrågan som råder. På sikt är målet att vi ska ha egna lokaler just nu samarbetar vi med aktörer som inte utnyttjar sina lokaler på eftermiddagar och kvällar. Det är otroligt häftigt att det gått så snabbt med att utveckla företaget, vi trodde att vi skulle skynda långsamt men nu är det bara gasa som gäller, säger Anders Lundqvist.

Kontaktuppgifter: Susanne och Anders, tel. 08-717 05 20, info@bertlin-agency.com

• Västernorrland