En Almi Investinvestering som lyfter: Boråsföretaget Enrads egenutvecklade kylsystem revolutionerar energikostnaderna inom handel och industri

Boråsföretaget Enrad kan komma att revolutionera energiåtgången i bland annat dagligvaruhandelns kyldiskar, på byggplatser, komfortkyla och värme till större fastigheter. Enrads egenutvecklade kylsystem gör att energiåtgången kan minskas med 25-30 % jämfört med befintliga anläggningar och med 10-15 % jämfört med konventionella nytillverkade system. Företaget har nu knutit avtal med den rikstäckande kylentreprenörskedjan Tesab för kyl- och värmeinstallationer. - I konkurrensutsatta branscher med höga energikostnader kan vårt system göra en stor skillnad. Butikens kyldisk och byggelen till exempel står för en avsevärd del av kostnaderna. Dessutom bidrar vårt system till en mindre miljöbelastning, säger den nytillträdde VDn Tony Berggren. Almi Invest, som har investerat i företaget ser nu att engagemanget börjar ge resultat. – Enrad står inför en intressant expansion. Tekniken och en kompetent företagsledning, nya samarbeten och en lyckad testanläggning i en livsmedelsbutik gör att bolaget blir spännande att följa, säger Johan Falk, investment manager hos Almi Invest.

” Vi kan byta ut ett befintligt system utan att påverka den dagliga butiksdriften”
Företaget Enrad bildades för sex år sedan av bröderna Mikael och Thomas Larsson. Tekniken, som utvecklats under tio år, bygger på ett modulariserat system, som innehåller kylmaskiner, supportmoduler och värmepumpar. Köldmediumet är propan och tekniken innebär att man bara producerar just den energi som behövs för att hålla den avsedda temperaturen. De inkapslade modulerna tar dessutom avsevärt mindre plats än gamla system. De står bokstavligen på en rad, vilket har gett bolaget dess namn. En testanläggning i en Willysbutik i Länna utanför Stockholm har gett mycket bra resultatet och den låga miljöpåverkan har varit viktig för Willys och Axfoodkoncernen. – Enrads system öppnar nya möjligheter då det går att byta ut kylanläggning under fem timmar dvs kyldiskarna i butiken behöver inte tömmas. Det är viktigt att vi kan uppvisa en testanläggning som Willys i Länna, en referens där det gjorts oberoende mätningar, säger Tony Berggren.

Maximerar verkningsgraden
Enrad har lyckats bryta sig in på en traditionell marknad med ett egenutvecklat styrsystem, som dessutom är patenterat. – Det är som att bygga med lego. Man dockar ihop de moduler som man behöver, förbinder med nätverkskabel sedan är det plug & play. Man kan på så vis maximera den totala verkningsgraden, säger Tony Berggren. Han tror att företaget om några år omsätter drygt 15 mkr och har ett tiotal anställda. Förutom till butikers kyldiskar ser han också den s.k. komfortsidan som intressant dvs kontor, bostäder, sjukhus och vårdanläggningar. Även för processkyla inom tillverkning är tekniken väl anpassad för. Längre fram är siktet också inställt på en internationell marknad där företaget redan rönt visst intresse.

Enrad AB
Enrad AB erbjuder ett energibesparande och miljövänligt system för att leverera kyla till kyldiskar i livsmedelsbutiker. Med Enrads patenterade styrsystem kan livsmedelsbutikernas energiförbrukning minskas med upp till 35 % samtidigt som de modulbaserade systemen möjliggör snabbare och enklare installation.

Almi Invest

Almi Invest investerar i bolag med stor tillväxtpotential. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker från såddfas till expansionsfas. Vi finns över hela landet med regional kunskap och ett internationellt perspektiv. Portföljen består idag av 350 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.

För mer information:
Tony Berggren, VD ENRAD AB, mobil 070 560 11 67 tony.berggren@enrad.se, www.enrad.se
Johan Falk, Investment Manager Almi Invest, mobil 070 326 20 19, johan.falk@almi.se
Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076 880 88 10

• almi invest