Gävleborgs vassaste innovatörer fokuserar på kvalitet och säkerhet

Christoffer Hamin och Anders Gilberg får Skapapriset för sin innovation D-Rail som gör det möjligt för varje tåg att kontinuerligt mäta skicket på rälsen och kontaktledningen till skillnad från deupp till sex tillfällen per år som rälsen mäts idag. Viktor Lundin tilldelas Skapapriset för unga innovatörer för sin tjänst QMP1090 som radikalt effektiviserar kvalitetssäkringen av byggkonstruktioner.

Det är två mycket värdiga vinnare i Gävleborgs län i år, säger Hans Astorin, VD på Almi GävleDala, den organisation som står bakom det regionala Skapapriset.

• Vi ser att det finns många innovativa företagare i Gästrikland och Hälsingland. Men för att lyckas behövs mer än en bra idé, goda råd och pengar för att utveckla idén är ovärderligt i den här processen. Och positiv uppmuntran, det får man verkligen via Skapapriset, säger Hans Astorin.

Skapaprisets länspristagare får 15.000 av Almi och går sedan vidare till den nationella tävlingen med prisutdelning vid en gala på Stockholmsmässan i november. Prissumman där är 500.000 respektive 250 000 kronor.

• Jag tror att båda Gävleborgs pristagare har en god hans att vinna även de nationella priserna säger Hans Astorin.

Nu kan alla tåg undersöka skicket på rälsen

För att veta i vilket skick järnvägsrälsen är måste den undersökas. I dag gör man den undersökningen upp till sex gånger per år med särskilda tåg med specialutrustning.

Christoffer Hamin, som står bakom innovationen tillsammans med Anders Gilberg, menar att enligt deras beräkningar så hinner ungefär 30 000 tåg passera mellan mätningarna och mycket hinner hända. Att använda särskilda tåg för att mäta rälsen på det sättet tar upp värdefull tid på järnvägen, något som man undviker med D-rail, som innovationen kallas. Det är ett sensorsystem som kan mäta järnvägen kontinuerligt, varje dag när ordinarie tåg trafikerar järnvägen. Med det mäts inte bara skicket på rälsen, slipers och underbyggnad, utan också kontaktledningen ovanför tåget och delar av järnvägens signalsystem.

• Idag analyseras den data som samlas in till stor del manuellt. Vi vill vi analysera det automatiskt i molnet; och ge infrastrukturägaren en möjlighet att hålla koll på järnvägen varje dag, säger Christoffer Hamin.

Hanna Engström Löwenborg är innovationsrådgivare på Almi GävleDala och ordförande i juryn för Skapapriset i Gävleborg, en jury som också består ledamöter från Region Gävleborg, List, Movexum och Högskolan i Gävle.

Hon berättar att innovatörerna bakom D-rail vann Skapapriset för unga innovatörer för två år sedan med en lösning för att mäta spänningen i järnvägsrälsen.

• Den lösningen, som nu är patenterad, har de kompletterat och paketerat till ett extremt bra och kundanpassat erbjudande. Det är nu en helhetslösning som ger den som äger järnvägssträckningen ett sätt att kontinuerligt hålla koll på skicket på den, säger Hanna Engström Löwenborg och fortsätter
  • Det går snabbt att se om något är fel och då är det lätt att både förebygga olyckor, och vara snabbare på underhåll där det behövs.

Tjänsten som kontrollerar bygget på en bråkdel av tiden

Viktor Lundin tilldelas Skapapriset för unga innovatörer för sin tjänst QMP1090. Han beskriver det som en digital game changer som kapar tiden för kvalitetssäkringen av byggkonstruktioner radikalt.

• Idag sker kontroll, kravställning och verifiering av byggprojekt på komplext sätt i en manuell hantering. Man får sitta och slå fram och tillbaka i ett 30-tal standarder, varav en har hela 166 normativa referenser, för att leta efter en enda mening eller ett enda krav, säger Viktor Lundin och fortsätter
  • Med QMP1090 behöver man istället bara knappa in förutsättningarna för projektet och sedan går programmet igenom och hämtar de relevanta områdena som gäller för konstruktionen och trattar ner det till en ca 20-sidig konkret rapport över de krav som ska följas. Rapporten talar om för användaren allt ifrån vad en kvalitetsplan ska innehåll, till hur muttern i ett skruvförband ska dras.

Hanna Engström Löwenborg säger att tjänsten innebär en enorm tidsbesparing jämfört med dagens arbetssätt. Och berättar att den kommit till utifrån ett kundbehov som Viktor Lundin sett eftersom han har haft den rollen.

• Det är inte hållbart att ha högar av papper för att kontrollera ett byggprojekt där administrationen tar en vecka. Att digitalisera hela processen är verkligen en framtidsprodukt som är helt rätt i tiden, säger hon.

Innovationer med kunden i fokus

Som Innovationsrådgivare arbetar Hanna Engström Löwenborg med att, tillsammans med innovatören, utveckla idéer med syfte att ta dem till en kommersiell marknad. Kundbehovet som låg till grund för att skapa QMP1090 menar hon är en av de viktigaste byggstenarna för att kunna ta sin idé hela vägen till marknaden. Receptet för att lyckas komma ända fram i utvecklingen av sin innovation summerar hon i tre viktiga frågeställningar:

• Finns det en kund som har problemet som du löser med din innovation?Vem vill betala för lösningen?
  • Låt kunden vara med i utvecklingsprocessen. Ta inte fram en helt färdig produkt innan den testar den på din målgrupp. Testa den istället på kund och utveckla vidare utifrån de svar du får i testen.
  • Tänk på att ingen kan allt. Fundera kring vilka kvaliteter du själv har, och vilka kompetenser du behöver alliera dig med. Kanske kan du köpa in tjänster eller kanske tar du in personer med andra erfarenheter i ditt team?

Juryns Motiveringar:

SKAPA-Priset 2017– Länsvinnare Gävleborg

Christoffer Hamin och Anders Gilberg med ett sensorsystem som ger möjligheten att kontrollera järnvägen varje dag.

Unik lösning med potential för världsmarknaden. Innovationen löser ett stort samhällsproblem innan farliga situationer uppstår. Paketeringen av konceptet är nydanande och löser ett problem på ett nytt sätt genom att kombinera sensorteknik med fordonens egna datorsystem. Innovationen ökar säkerheten och punktlighet för tågresenärer, är kostnadsbesparande för infrastrukturägare och tågägare.

SKAPA-priset för Unga innovatörer 2017– Länsvinnare Gävleborg

Victor Lundin med tjänsten QMP1090 – ett ledningssystem som effektiviserar kvalitetssäkring av byggprojekt.

Utifrån ett eget upplevt behov skapade innovatören ett verktyg för att effektivisera kvalitetssäkringen av byggkonstruktioner. Lösningen kan effektivisera arbetet upp till 80% och spara mångmiljonbelopp i nedlagd arbetstid. En digital game changer som revolutionerar hela byggindustrin.

Tidigare vinnare av Skapapriserna i Gävleborg:

2015

SKAPA-priset Usman Haider -Exoskeleton, ett hjälpmedel för stöd och ökad rörlighet.

SKAPA-priset för unga innovatörer Jesper Brinley -Whats Your Socials – en app som gör det enkelt att hitta andra personer på sociala medier.

2015

SKAPA-priset Joakim Engberg och Monica Strömbom - Clean Naut 1 A. Marin rengöringsrobot.

SKAPA-priset för unga innovatörer Christoffer Hamin och Viktor Prim – Spårledningsmätare.
Vann det nationella priset för framtidens innovatör samma år.

SKAPA-priset

Marina Nylund- Shings. Avtagbar, mjuk sportsko för häst.

SKAPA-priset för unga innovatörer

Daniel Efverström ochJohan Efverström - App för att matcha tjänster.

SKAPA-priset

Håkan Rosén - Ultralätt stålbåtskonstruktion.

SKAPA-priset för unga innovatörer

Per Norén - På- och avklädningshjälp.

Om Skapapriset
Skapapriset är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet är att ge stöd åt innovatörer så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Förutom det nationella priset på 550 000 kronor som kan fördelas på maximalt tre pristagare får de 24 länsvinnarna vardera 10 000 kronor från Agne Johanssons minnesfond och 15 000 kronor från Almi Företagspartner.

Om Stiftelsen SKAPA
SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris 1986. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Patent- och registreringsverket, och Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond.

Om AlmiAlmi GävleDala utvecklar framgångsrika företag. Det har vi gjort på olika sätt i snart 60 år. Genom att erbjuda finansiering och affärsrådgivning till företag får vi det regionala näringslivet att växa.

För mer information, kontakta:
Hanna Engström Löwenborg
, innovationsrådgivare Almi GävleDala och juryordförande,
Mail: Hanna.EngstromLowenborg@almi.se

Skapapristagare: Christoffer Hamin

Mail: christoffer.hamin@d-rail.se

Pristagaren för Skapapriset för unga innovatörer: Viktor Lundin Telefon: 073-0507049
Mail: viktor@kontrollbolaget.seLina Renberg, kommunikationsansvarig Almi GävleDala,

tel 0243 488 865,

mail lina.renberg@almi.se

• Gävleborg

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.