H.M. Konung Carl XVI Gustaf delade ut Stiftelsen IFS utmärkelse Årets Nybyggare 2012

H.M. Konung Carl XVI Gustaf delade idag, torsdagen den 25 november, ut Stiftelsen IFS utmärkelse Årets Nybyggare 2012. Priset delas ut i två olika kategorier och stöds av SEB och Almi.

Årets Nybyggarpris kategori A, delas ut till en person med utländsk bakgrund som inte bott så länge i Sverige och som med små resurser valt att startat ett företag som ett sätt att ta sig arbetslöshet.

Priset Årets Nybyggare kategori B, går till en person med utländsk bakgrund som bott i Sverige under en längre tid och som genom hårt arbete har lyckats skapa ett företag med god ekonomi och flera anställda. Företaget skall även stå för nytänkande i sin bransch.

Mottagare av priser

Kategori A - Ghazi Fourati med företaget Mekafrance e.f.

Motivering:
Ghazi Fourati kommer ursprungligen från Tunisien, men hamnade först i Frankrike. I Paris lyckades han bygga upp ett framgångsrikt företag som sysslade med handel mellan Frankrike och Nordafrika. Det var i Paris han träffade sin svenska fru. De beslutade att flytta till Sverige 2003 och här fick han uppleva den sedvanliga introduktionen som många personer med utländsk bakgrund får när de kommer till Sverige. Efter en längre tids arbetslöshet men med erfarenheterna från att ha startat flera företag såg han ingen annan utväg än att starta ett eget företag i Sverige. Han fascinerades av den möjlighet som E-handel erbjöd. 2007 startade han Mekafrance som säljer bilreservdelar via siten www.mekabildelar.se. Företagets utveckling har sedan dess varit positiv.

Ghazi Fourati erhåller 100 000 kr för att han med envishet utvecklat ett koncept som ligger rätt i tiden samt att han har visat att det går att ta sig ur livets dalar. Genom Kung Carl XVI Gustafs pris vill den Nationella nomineringskommittén stödja honom i att fortsätta utveckla Mekafrance.

Kategori B - Mara Maric med företaget Orsa Lamellträ AB

Motivering:
Mara Maric kom till Sverige 1992, som träingenjör, och hamnade först i Stockholm. Familjen fick efter 2 år uppehållstillstånd och placerades i Orsa. Hon satsade hela tiden på språket, bra svenskakunskaper var nyckeln. Under sin arbetslöshet ordnande hon en praktikplats på Orsa Lamellträ. Ledningen tyckte att hon var överkvalificerad och ville göra sig av med henne. Mara Maric höll sig trots allt kvar och 2002 började hon på golvet som allt i allo. Efter tre månader hade hon ansvar för en maskin och efter ytterligare tre månader var hon platschef. Två år senare var hon företagets VD. 2009 tog hon över verksamheten och lyckats vända röda siffror till svarta, dubblade personalstyrkan och har lyckats skapat sig ett namn i en mycket mansdominerad bransch. Den Nationella nomineringskommittén har beslutat att tilldela Mara Maric Kung Carl XVI Gustafs hedersbetygelse "Årets pionjär" för hennes drivkraft, ambition och hennes stora förmåga som företagsbyggare.

"Kung Carl XVI Gustafs pris till Årets Nybyggare skall ses som ett led i arbetet att lyfta fram goda exempel och förebilder bland personer med utländsk bakgrund i Sverige. Vi vill med dessa pristagare lyfta fram företagande som ett alternativ till arbetslöshet och utanförskap. Dessa pristagare är goda förebilder och bekräftar att hårt arbete och envishet lönar sig", säger ordförande i nomineringskommittén och före detta landshövding Björn Eriksson.

"Kung Carl XVI Gustafs pris till Årets Nybyggare är ett viktigt verktyg för att motverka främlingsfientliga krafter. Årets Nybyggare är bevis för att det går att bryta sig ur utanförskap. Pristagarna har börjat med två tomma händer i ett nytt land och lyckats starta och bygga företag, som de och många andra kan leva av. De har uppvisat egenskaper som Sverige behöver", säger ordförande i IFS och den nationella nomineringskommittén ständige sekreterare Rafael Bermejo

Stiftelsen IFS Rådgivning är en religiöst och partipolitiskt obunden ideell stiftelse med uppgift att främja företagande bland personer med utländsk bakgrund i Sverige. IFS grundades 1996 med syfte att hjälpa och stödja enskilda individer och företagare med utländsk bakgrund i deras företagande. IFS driver tillsammans med Almi rådgivningsverksamhet på 18 platser i Sverige.

Prisutdelningen ägde rum vid en högtidlig ceremoni på Kungliga Slottet i dag den 25 okt kl 17:00

För mer information:
Björn Eriksson, ordförande i Nomineringskommittén, tel 070-626 46 06
Rafael Bermejo, IFS ordförande samt Nomineringskommitténs ständige sekreterare, tel 070-639 91 21
Maroun Aoun, IFS VD, tel 070-496 98 26

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Visionen är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Det kan gälla en idé om en ny produkt eller tjänst, att starta ett nytt företag eller att utveckla ett befintligt företag. Almi ägs av staten tillsammans medregionala ägare och finns nära kunderna med 40 kontor över hela landet.