JE Technical Consulting och MRG Wines är Årets Nybyggare och Årets Pionjär i Västra Götaland

Idag, torsdag, vid lunch utsågs JE Technical Consulting till Årets Nybyggare i Västra Götaland. MRG Wines blev Årets Pionjär. Därmed fick de ta emot ett stipendium på 10 000 kronor vardera av landshövding Lars Bäckström.

Urvalet har skett bland företagare med utländsk bakgrund i hela Västra Götaland. Priset är mer än en uppmuntran för de enskilda pristagarna. Det är ett viktigt pris, eftersom det visar på betydelsen för samhället med entreprenörer från andra länder.

Hamid Fard är IFS-rådgivare på Almi Väst. Han möter dagligen företagare med bakgrund i andra länder.

– Den som vinner priset är en god förebild och det är viktigt att uppmuntra. De visar att det går att lyckas, även om man är ny i landet, säger han.

– Företagare födda i andra länder ser också ofta lösningar som infödda svenskar traditionellt inte gör. Det gör att vi kan dra nytta av mångfalden och får kompetens till Sverige.

Årets Nybyggare
James Nahani, som leder JE Technical Consulting AB, har på några år drivit upp en verksamhet inom miljöteknik som i fjol omsatte över 3,5 miljoner kronor. Han har en bakgrund från Iran och när familjen kom till Sverige levde de gömda i flera år.

Årets Pionjär
MRG Wines AB - Moa Gürbüzer har en bakgrund från Turkiet. Hon har tidigare som socionom och terapeut. I den rollen såg hon hur alkohol förstör för familjer. Hon tycker att det ska vara självklart att kunna välja alkoholfritt på fest utan att bli ifrågasatt.

MRG Wines är ett vinhus som utvecklar och distribuerar alkoholfria viner av hög kvalitet. Moa Gürbüzer anser att ”Vill du ha vin med eller utan alkohol” ska vara en lika naturlig fråga som ”vill du ha kaffe med eller utan mjölk”.

Hamid Fard, samordnare Nyföretagarrådgivning på Almi Väst, 076-766 84 20

Fakta

• Priserna till Årets Nybyggare och Årets Pionjär i Väst består av ett stipendium på 10 000 kronor.
  • Utmärkelsen lämnas till en person med utländsk bakgrund, som med begränsade resurser startat och utvecklat sitt företag i regionen. Syftet är att lyfta fram goda exempel och förebilder. Pristagaren i varje region går vidare som kandidat till priset Årets Nybyggare 2016 i Sverige som är instiftat av Kung Carl XVI Gustaf.
  • Det är stiftelsen IFS, som i samarbete med Almi Företagspartner Väst, Länsstyrelsen i Västra Götaland, Västra Götalandsregionen, Visma och SEB som för 16:e året delar ut pris till Årets Nybyggare och Årets Pionjär i Väst.

• almi väst