Jörgen Lind, WinFix och Kenneth Palmestål, Soundracer är årets regionala innovatörer

Almi Väst delade under festliga former ut årets regionala Innovationsstipendier i samband med Almi Västs och Göteborg Uppfinnareförenings Inspirationskväll ons-dagen 7 september. Vinnare blev Jörgen Lind från Borås och Kenneth Palmestål från Göteborg.

Riksfinalister

Att tilldelas ALMI Västs Innovationsstipendium innebär även att vara regionens finalist i den stora riksfinalen för SKAPAs Utvecklingsstipendium i Stockholm den 4 oktober. SKAPAs utvecklingsstipendium är Sveriges största och mest prestigefyllda uppfinnarestipendium och är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel.

ALMI Västs Innovationsstipendiet är på 20 000 kr och det nationella priset utgörs av totalt 980 000 kronor.

Jörgen Lind har en nydanande lösning som sparar både tid och arbete vid fönstermontering. Den patenterade produkten WinFix har redan fått ett brett genomslag på marknaden.

Kenneth Palmestål har utvecklat en unik produkt – Soundracer - för användning i var mans bil. Hans teknik ger på ett enkelt sätt oanade ljudupplevelser. Kenneths uppfinning kan också bidra till oväntat mervärde för morgondagens fordon.

Framtidens Innovatör

I år delades även ut två stipendier till årets ”Framtida Innovatör”. Prissumman är 5 000 kr samt plats i riksfinalen med chans att tävla om 150 000 kronor. Syftet med Framtidens Innovatör är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer så att de kan förverkliga sina idéer.

Till vinnare utsågs Mathias Kleverud och Martin Svensson för sin produkt Ensity. De har utvecklat en publicerings-plattform för interaktiv video. Detta gör det enkelt för ex. bloggare att skapa unika videoupplevelser utan att behöva förstå tekniken bakom.

Olof Hartelius m.fl. tilldelades stipendium för produkten ”Lock & Roll”. Deras cykellås minskar genom sin funktion och enkelhet, stöldrisken för din cykel. Marknaden för cykellås uppskattas till 5 miljarder i Europa och varje år stjäls det flera miljoner cyklar.

Juryn bestod av representanter från ALMI Väst, regionala uppfinnarföreningar, Västra Götlandsregionen, Innovationsbron Väst, Sveriges Tekniska Institut m.fl.

Bild 1: ALMI Västs Innovationsstipendium. Pristagare Kenneth Palmestål och Jörgen Lind

För mer information:

Nina Gillbo, Ansvarig Affärsrådgivning, ALMI Företagspartner Väst AB, Tel: 070-625 12 04, E-post: nina.gillbo@almi.se

• almi väst

• Västra Götaland

ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Vi erbjuder finansiering och rådgivning.

Från våra kontor i Borås, Göteborg, Skövde och Trollhättan arbetar vi över hela länet och vi är väl bekanta med förutsättningarna i hela Västra Götaland.