Ny kateter och hybrid-smartklocka vann SKAPA-priset 2017 i Uppsala län

Uppsala läns vinnare av SKAPA-priset utsågs vid UIC-dagen (Uppsala Innovation Centre) på Uppsala Konsert & Kongress under torsdagen. SKAPA priset och 25 000 kr tilldelades Mats Hilmersson som utvecklat en kateter för förbättrad diagnos av hjärtproblem. SKAPAs pris för Unga Innovatörer och 15 000 kr tilldelades Alex Basu och Joakim Fichtel som utvecklat en energisnål, prisvärd och användarvänlig hybrid-smartklocka. Bengt- Åke Ljudén, VD Almi Företagspartners Uppsala och Landshövding Göran Enander presenterade vinnarna, som nu går vidare till den nationella tävlingen i Stockholm 9 november

SKAPA’s pris – till minne av Alfred Nobel – syftar till att ge stöd åt innovatörer så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. I år gick priset till Mats Hilmersson vid Cavis Technologies AB för sin patentsökta kateter för förbättrad diagnos av hjärtproblem. Metoden är säkrare och mer noggrann, enklare att hantera samt är skonsammare för patienter.

"Det känns väldigt bra att få det här erkännandet genom att vinna SKAPAs utvecklingspris! Vi i teamet runt den här idéen har fått ytterligare motivation i vårt arbete att ge patienter tillgång till vår innovation." Säger Mats Hilmersson

Syftet med SKAPA Unga Innovatörer är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer i åldersspannet 18-29 år. Uppsalas unga innovatörer 2017 blev Alex Basu och Joakim Fichte och sin innovation ”Basu & Fichtel Smart one”, en hybrid-smartklocka som genom ett egenutvecklat smart urverk och innovativa lösningar reducerar storlek och erbjuder en energisnål, prisvärd och användarvänlig produkt.

"Vi är hedrade över att få ta emot årets SKAPA-pris för unga innovatörer. En mycket kompetent jury har uppmärksammat potentialen i vår produkt och vision och vi är naturligtvis stolta och glada för detta. Framför allt betraktar vi priset som en uppmuntran att fortsätta med arbetet att utveckla framtidens digitala modeprodukter. Inför hösten ser vi fram emot den nationella tävlingen i november och ytterligare kontakter med investerare."

Regionala SKAPA juryn i Uppsala-län består av Olle Jonsson, Anette Widén och Christer Edström från Almi Företagspartner Uppsala AB samt Kjell Magnusson från Uppsala Idé- och Uppfinnarförening.

Juryns motiveringar

Årets vinnare av SKAPA Utvecklingspris

Mats Hilmersson i företaget Cavis Technologies AB har utvecklat en patentsökt kateter för förbättrad diagnos av hjärtproblem. Metoden är säkrare och noggrannare med ett enklare handhavande samt även skonsammare för patienter. Genom denna kostnadseffektiva lösning räknar man med att kunna få en ökad marknad och en relativt stor marknadsandel.

Årets vinnare av SKAPA Framtidens Innovatör

Basu & Fichtel har utvecklat en hybrid-smartklocka som genom ett egenutvecklat smart urverk och innovativa lösningar reducerar storlek och erbjuder en energisnål, prisvärd och användarvänlig produkt. Denna smarta designlösning kan bli till grund för en skalbar plattform som passar i boetter av olika stilar och med bra marknadsföring kan denna produkt bli ”ett Daniel Wellington för smartklockor”.

För mer information, kontakta:

Olle Jonsson, ordförande i Stiftelsen SKAPAs länsjury och
Innovationsrådgivare Almi Företagspartner Uppsala
E-post: olle.jonsson@almi.se

Ywonne Bölja
Affärsrådgivare Marknadskommunikation Almi Företagspartner Uppsala

E-post: ywonne.bolja@almi.se

För att kontakta vinnarna:Kontakta Olle enligt ovan uppgifter

Om Stiftelsen SKAPA

SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris 1986. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Patent- och registreringsverket, och Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond. Läs mer: stiftelsenskapa.se

Om Almi Företagspartner Uppsala

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån och riskkapital möter Almi kunderna i företagandets alla faser – genom hela tillväxtresan. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Läs mer: almi.se/uppsala

• almi uppsala

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.