Stockholms främsta innovatörer prisas på Tessinska palatset

I våras utsågs Stockholms främsta innovatörer 2016, av stiftelsen SKAPA och Almi. Den sjätte oktober tog vinnarna emot de prestigefulla priset av landshövding Chris Heister på Tessinska palatset.

Som segrare av SKAPA:s Utvecklingspris stod Kourosh Mohadjeri med sin uppfinning ”Worker Plus”, en sele med inprogrammerat ljus till bland annat byggarbetare, motorcyklister och poliser. Som andra vinnaren av Utvecklingspriset stod Håkan Lidbo och medsökande Max Björverud med lösningen ”Singing Tunnels”, boxar med högtalare och mikrofon som är monterade i stadens gångtunnlar, med syftet att skapa trygghetskänsla genom att ge tunnlarna identitet.

Bland de unga innovatörerna stod Christian Fickler som en av vinnarna av Framtidens Innovatör 2016 med sitt företag ”Bundling”, som hyr ut bland annat leksaker till barnfamiljer. Den andra vinnaren av Framtiden Innovatör var Alfred Karlsten med sitt företag ”Safestuff”, vilket är ett verktyg som gör att människor kan hantera sina ägodelar, genom att fota sina produkter och kvittot och ladda upp det i molnet.

Motiveringar till SKAPA Utvecklingspris 2016:

Kourosh Mohadjeri, ”Worker Plus”
Att synas är en avgörande säkerhetsfaktor i trafiken och på riskfyllda arbetsplatser. Lika så är behovet av att kunna larma sin omgivning om något går galet önskvärt. Worker Plus löser dessa behov genom att den belyser den egna arbetsytan samtidigt som den gör användaren väl synlig för sin omgivning. Produkten har även en integrerad larmfunktionalitet kopplad till en tredje part. Worker Plus är den enda produkten i sitt slag som finns i marknaden, då den möjliggör att kunna utföra ett arbete utan att samtidigt behöva hålla i en arbetsbelysning vilket medför att användare får bägge händer fria för sitt arbete.

Håkan Lidbo och Max Björverud, ”Singing Tunnels”
Gångtunnlar är enligt en rapport från Boverket, den urbana infrastrukturens minst omtyckta plats då de upplevs som dystra, fula och skrymmande. Tunnlar är av naturen mörka och den avskildhet de skapar gör att människor kan känna sig osäkra i och kring platsen. Singing tunnels bygger in intelligens i stadens betongstrukturer och för in musiken i det offentliga rummet genom interaktion och delaktighet mellan användarna. Tunneln kommer till liv, blir en del av den lokala identiteten och förvandlas från ett problem, dyster och skrämmande, till en inbjudande och inspirerande plats för lek, nya möten, för musik.

Motiveringar till SKAPA Framtidens Innovatör 2016:

Christian Fickler, ”Bundling”
Dagens barnfamiljer möter allt större utmaningar att få vardagspusslet att gå ihop. Samtidigt som det materiella välståndet har ökat har en annan resurs blivit alltmer dyrbar - tiden. Samtidigt har man ofta karriär och privatekonomi att ta hänsyn till, men även informationssamhällets nya insikter om miljömässiga och etiska aspekter, gifter i barnens miljö, genusskillnader och mycket annat. Att kombinera allt detta är för många barnfamiljer en nästintill omöjlig uppgift. Bundling erbjuder en lösning som hjälper barnfamiljer med barn 0-8 år att klara vardagspusslet utan att kompromissa med säkerhet, miljö, etik eller ekonomi. Genom en månatlig prenumerationstjänst får kunden ett noga utvalt utbud av ekologiska, giftfria och etiska produkter för barn och barnfamiljer levererade hem till dörren. Bundling är unika i att erbjuda målgruppen en helhetsfunktion av förbrukningsvaror, månadsvaror och leasingvaror genom samma tjänst.

Alfred Karlsten, ”Safestuff”
Många människor har i dag dålig koll på sin största tillgång, sitt lösöre i hemmet, något som kan ställa till det när man ska anmäla förlust till ett försäkringsbolag. Finns inga kvitton eller bilder är det svårt att bevisa vad man äger och därmed även svårt att hitta en lämplig hemförsäkring. Safestuff digitaliserar försäkringsbranschen och löser samtidigt ett av branschens största problem - bedrägeri, en kostnad som idag straffar ärliga människor. Tjänsten möjliggör att kunden vid köptillfället fotograferar produkten samt kvittot och sparar det i sitt virtuella kassaskåp. Kunden har på så sätt all information om sina ägodelar samlade på ett ställe. Genom att kunna bevisa sitt lösöre kan kunden via tjänsten på ett smidigt sätt få betalt direkt.

Maya Estelle, Kommunikationsansvarig Almi Företagspartner Stockholm Sörmland
0703-082 27 97, maya.estelle@almi.se

Pernilla Conley, Affärsansvarig Innovationsrådgivning Almi Företagspartner Stockholm Sörmland
070-998 54 99, Pernilla.conley-pettersson@almi.se

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.