​Tillväxt och tilltro hos länets företag

Antalet lån hos Almi fördubblades förra året. Det är ett gott tecken som visar på tillväxt i Jämtland Härjedalen. Även summorna företagen lånar har stigit 2015 jämfört med 2014.

– De lån Almi erbjuder passar företag i alla skeden. Många lånar sina första kronor för att kunna starta, men många lånar också för att kunna växa. I båda fallen ser vi att lånen bidrar till tillväxt i vår region och vi är glada över att de ökar, säger Eva Högdahl, vd Almi Mitt.

2014 lånade Jämtländska bolag 34 miljoner kronor hos Almi. 2015 var samma siffra uppe i 67 miljoner kronor. Det handlar om ökad efterfrågan, att fler hittar till Almi och att man under förra året fick möjlighet att erbjuda ytterligare en låneform.

– Det lån som var nytt 2015 var ett så kallat Tillväxtlån som precis som namnet säger, ska hjälpa företag i tillväxtfasen, säger Eva Högdahl, vd Almi Mitt.

Ett av företagen som beviljats ett Tillväxtlån är MaxTruck AB i Östersund. Företaget tillverkar och utvecklar en helt ny typ av truck som direkt från stillastående kan köras i vilken riktning som helst. Företaget levererar idag inom Sverige och till bland andra Belgien, Nederländerna, Schweiz och Turkiet.

– För oss har lånet varit helt avgörande för nyanställningar och en internationell satsning på nya marknader. I och med lånet ska vi nu satsa på att sälja vår nya truck i de stora länderna i Europa, säger Dennis Wikström, vd MaxTruck AB.

Det jämtländska näringslivet består till 99 procent av små företag, vilket avspeglar sig i vilka företag som lånar mest pengar. Det är företag med upp till fyra anställda som lånar mest pengar. Både nystartade och etablerade.

– Företag i den storleksklassen lånar för att klara av att växa. Det kan handla om att köpa nya eller fler maskiner, att anställa ytterligare en person eller att bygga ett starkare varulager, säger Olle Ericsson, finansieringsansvarig Almi Mitt.

Det lån som ökat allra mest är det så kallade mikrolånet. Ett företag som har ett litet kapitalbehov, ofta nystartade företag, kan låna upp till 250 000 kr. Här har lånesumman ökat med 32 procent det senaste året.

År 2012 2013 2014 2015
Antal beviljade lån 70 71 74 103
Utlåning, totalt 27,5 miljoner 50 miljoner 34,5 miljoner 67 miljoner

För mer information:
Eva Högdahl, vd Almi Mitt tel. 070-576 77 22
Olle Ericsson, finansieringsansvarig Almi Mitt, tel. 070-229 07 17
Dennis Wikström, vd MaxTruck AB, tel. 070-886 75 19

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.