​Träningscenter i Halmstad satsar på hinderbana i världsklass

Trönninge Motions Center, som drivs av företagaren Lennart Augustsson, har med hjälp av Almi Företagspartner Tillväxtlån kunnat utöka sitt gym med en hinderbana som ska passa hela familjen.
– Samarbetet gjorde att vi vågade ta steget att bygga banan fullt ut, säger Lennart Augustsson.

För några år sedan sålde Lennart Augustsson sitt importföretag för att satsa på något helt annat. I lokalerna som blev över etablerade han, tillsammans med sina vuxna barn Pamela och Nicklas ett träningscenter. Till lokalerna hörde en stor tomt som familjen ansåg hade potential för ytterligare projekt.

– Vi ville utveckla något som skulle passa barnfamiljer och företag, för både tuff och kul träning, men också för event och kalas. Vad passar då inte bättre än en hinderbana, säger Lennart Augustsson.

Dottern Pamela är trädgårdsarkitekt och ritade hinderbanan som sitt examensarbete, och eftersom familjen är händig kunde de bygga hinderbanan helt själva utan extern arbetskraft. Men med hjälp av Almis Tillväxtlån har de haft möjlighet att göra den mycket längre, mer avancerad och av bättre kvalitet.

– Det är en utmanande bana med över 17 olika hinder, jag skulle säga att det är den häftigaste hinderbanan i Sverige. Och vi är glada över att samarbetet med Almi har gått så smidigt, de är nytänkande och satsar verkligen på mindre företag med stora idéer, säger Lennart Augustsson.

Marie Johnsson är finansieringsrådgivare på Almi Halland och företagets kontaktperson. Hon är mycket positivt inställd till den nya hinderbanan.

– Det är ett projekt som verkligen ligger i tiden, det finns inget som riktigt liknar detta i området kring Halmstad, säger Marie Johnsson.

Tillväxtlånet ser hon som en bra produkt som lämpar sig för denna typ av affärsidé.

– Tillväxtlånet har gjort att vi kunnat stödja lite mer utmanade affärsidéer, som exempelvis Trönninge Motions Centers hinderbana, säger hon.

Magdalena Johansson, VD Almi Företagspartner Halland AB
Tel: 035-15 38 21