Värmlands bästa innovatörer presenteras

- Pristagarna har chans att bli svenska mästare i innovationer

Tid: Tisdag 27 maj kl 13.00-14.00
Plats: Residenset, Karlstad

I år kommer prisutdelningen att ske på residenset med landshövding Kenneth Johansson som prisutdelare. Vinnare utses i kategorin SKAPA Utvecklingsstipendium och SKAPA Framtidens innovatör. Det senare priset instiftades 2011 och går till unga personer upp till 30 år. Båda dessa pristagare erhåller nu en prissumma på 15.000 kr vardera. De går vidare som Värmlands representanter till en stor galafinal den 2 oktober på Nalen i Stockholm. I finalen erhåller varje länsvinnare i gruppen Utvecklingsstipendium ytterligare 10.000 kr och tre personer har chans att dela på en prissumma på 550.000 kr. I kategorin Framtidens innovatör erhåller varje länsvinnare ytterligare 5.000 kr vid galafinalen.

SKAPA-priset är instiftat till minne av Alfred Nobel och har delats ut ända sen 1986. Varje år har Almi Företagspartner utsett en länsvinnare, som fått tävla mot andra länsvinnare i den stora riksfinalen. Prisets syfte är att uppmuntra och belöna innovatörer i deras arbete med att ta fram nya produkter och tjänster som kan kommersialiseras och bli framgångsrika på marknaden.

Direkt efter prisutdelningen arrangeras seminariet "Pengar för att utveckla nya produkter och tjänster". Där vill vi tillsammans med andra aktörer hjälpa till att hitta vägar till rätt finansiering för företag som utvecklar nya produkter och tjänster så att de kan snabba på sitt innovations- och eller forskningsarbete. Det finns pengar eller stöd regionalt, nationellt och via EU. Drygt 20 personer är anmälda till detta seminarium som äger rum kl 14.00-17.15 på Elite Stadshotell i Karlstad. Detta seminarium inleds med att dagens SKAPA-vinnare kommer att presenteras från scen.

Välkommen!

För mer information kontakta Martin Bergstrand tel 054-14 93 86