Västerbottens främsta uppfinnare 2013

INBJUDAN TILL PRESSKONFERENS

SKAPA 2013 – PRESENTATION AV VÄSTERBOTTENS
REPRESENTANT TILL SKAPA 2013

Prisutdelning sker, tisdagen den 27 augusti kl. 11.15 på Vardagsrummet, REX Festsalar i Umeå.

Almi Företagspartner Nord har varit handläggare och utsett den som ska representera Västerbotten i
Sveriges mest prestigefyllda uppfinnartävling, nämligen Stiftelsen SKAPAs utvecklingsstipendium på 600 000 kr som fördelas på maximalt tre nationella vinnare i samband med mässan ”Eget Företag” i Stockholm den 3 oktober. Detta sker vid SKAPA Innovationsgala samma kväll i närvaro av prins Daniel.

Almi Företagspartner Nord delar ut ett stipendium till den bästa innovationen i Västerbotten, ett stipendium att användas till mässdeltagande eller annan marknadsaktivitet.

SKAPA-stipendiet har funnits sedan 1986. Pristagare blir den eller de som gjort de mest förtjänstfulla insatserna när det gäller nyskapande och kreativitet som leder till kommersiella möjligheter inom det tekniska och industriella området.

Ytterligare en utmärkelse, SKAPA Framtidens Innovatör, kommer att delas ut där syftet är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer så att de kan förverkliga sina idéer. Alla födda mellan 1983 och 1994 har nu chansen att vara med och tävla om 150 000 kronor. Även här utses en regional representant som går vidare till den nationella finalen.

Prisutdelare är Almi Företagspartner Nords VD Niklas Jonsson.

Almi Företagspartner Nords beslut beträffande nominerad innovatör, att vara Västerbottens representant till Stiftelsen SKAPAs innovationspris:
Ett stipendium på 20 000 kr och nominering till Västerbottens deltagare i SKAPA 2013 tilldelas;

En innovation inom landets basnäring som minskar maskiners stilleståndstider, slitage och energianvändning inom industrin.

Almi Företagspartner Nords beslut beträffande nominerad ung innovatör, att vara Västerbottens representant till Stiftelsen SKAPAs innovationspris till Framtidens Innovatör:
Ett stipendium på 10 000 kr och nominering till Västerbottens deltagare i Skapa Framtidens Innovatör 2013 tilldelas;

En tidsbesparande och intelligent lösning som möjliggör möbel-installation i små utrymmen utan åverkan.

För mer information, kontakta Karolina Kollenmark Andersson, Almi Företagspartner Nord,
tel 090-10 07 74

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.