Västerbottens vinnare av SKAPAs Utvecklingsstipendium samt SKAPA Framtidens Innovatör

SKAPA 2014 – PRESENTATION AV VÄSTERBOTTENS
REPRESENTANT TILL SKAPA 2014

SKAPA-stipendiet har funnits sedan 1986. Skapa finansieras av Almi, Vinnova, Agne Johanssons
Minnesfond, Stockholmsmässan och SE-banken.

Pristagare blir den eller de som gjort de mest förtjänstfulla insatserna när det gäller nyskapande och kreativitet som leder till kommersiella möjligheter inom det tekniska och industriella området.

Almi Företagspartner Nord har varit handläggare och utsett den som ska representera Västerbotten i
Sveriges mest prestigefyllda uppfinnartävling, nämligen Stiftelsen SKAPAs utvecklingsstipendium på 500 000 kr som fördelas på maximalt tre nationella vinnare i samband med mässan ”Eget Företag” i Stockholm den 2 oktober. Almi Företagspartner Nord delar även ut ett stipendium till vinnaren i Västerbotten, ett stipendium att användas till mässdeltagande eller annan marknadsaktivitet.

Ytterligare en utmärkelse, SKAPA Framtidens Innovatör, kommer att delas ut idag där syftet är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer så att de kan förverkliga sina idéer. Även här utses en regional representant som går vidare till den nationella finalen. Alla i åldersspannet 18-29 år har alltså chansen att vara med och tävla om 150 000 kronor i den nationella finalen.

Prisutdelare idag har Landshövdingen Magdalena Andersson varit, i samverkan med Almi Företagspartner Nords VD Niklas Jonsson.

Almi Företagspartner Nords beslut beträffande nominerad innovatör, som kommer att vara Västerbottens representant till Stiftelsen SKAPAs innovationspris:
Ett stipendium på 15 000 kr och nominering till Västerbottens deltagare i SKAPA 2014 tilldelas;

Anna Nilsson, Min Farm AB

Motivering: Min Farm är ett företag där man står med båda fötterna stadigt förankrade på jorden men med huvudet fullt av teknik och skickliga säljstrategier.
Min Farms affärsmodell – att koppla små livsmedelsproducenter direkt till slutkonsument - skapar en möjlighet för producent och konsument att tillsammans bygga strukturer med en positiv påverkan på miljö och levnadsförhållanden. Man har redan visat en potential att skaka om den slutna svenska livsmedelsmarknaden, först i Västerbotten och snart i Sverige. Samhällsnytta är bara förnamnet.

Medarbetaren Carl Tano från Min Farm mottog idag priset. Anna Nilsson nås på 070-3023945

Almi Företagspartner Nords beslut beträffande nominerad ung innovatör, att vara Västerbottens representant till Stiftelsen SKAPAs innovationspris till Framtidens Innovatör:
Ett stipendium på 15 000 kr och nominering till Västerbottens deltagare i Skapa Framtidens Innovatör 2014 tilldelas;

Ida Arvidsson, Benzi

Motivering: Benzi är ett företag som  man kan kalla ett skolexempel där studenten tar sin ide vidare ut ur klassrummet. För det var på Umeå Universitet hon kom på iden. Att ha tillgång till ett bibliotek var du än är i världen har en stor samhällsnytta – detta vinner såväl den yttre miljön som den inre på.
Affärsmodellen är genomtänkt och banar för kommersiella möjligheter.

En tjänsteinnovation som lyssnar på vad kunden vill ha. Benzi! Eller som det heter på svenska: ”Läs”!

Ida Arvidsson nås på tel. 070-3444007

På bilden ser vi från vänster till höger: Almis VD Niklas Jonsson, Sameh Barbarawi/Benzi, Helena Storsten/Benzi, Ida Arvidsson/Benzi, Carl Tano/MinFarm, Marianne Näsström/Årets Mentor,
Landshövding Magdalena Andersson