Västsverige bidrar till hög ranking för Sverige när det gäller innovationer

För andra året i rad hamnar Sverige på andra plats på The Global Innovation Index, efter Schweiz. I Västra Götaland finns många kreativa personer med spännande idéer.

Många av dem får hjälp av exempelvis Almi.

Viktig framtidsfråga

Hittills i år är det 80 västsvenskar som fått pengar av Almi för att kunna göra förstudier om deras innovationer går att vidareutveckla till produkter. Eller om det ens är en innovation – alltså något nytt.

- Vi är bra på innovation i Sverige, men vi skulle kunna bli bättre på att få ut dem, säger Heléne Öhrvall, innovationsansvarig på Almi Företagspartner Väst.

Att få fler idéer att bli produkter på marknaden är en viktig framtidsfråga för Västsverige.

- Vi skulle få tillväxt och fortsätta vara i framkant när det gäller både välfärd och företagande. Företagen i regionen skulle bli ännu mer konkurrenskraftiga och fler företag skulle kunna starta, säger Heléne Öhrvall.

Företag har idéer i byrålådan

Många av de som söker medel från Almi för att göra förstudier är privatpersoner. De kan vara grunden till framtida företag. Men det finns också många företag som sitter på spännande idéer. Det är idéer som skulle kunna kommersialiseras.

- Befintliga företag har innovationer i sin byrålåda. De måste bli bättre på att få ut innovationerna i produkter. De har redan en marknad och försäljningskanaler. De har bättre möjlighet att kommersialisera sina innovationer eftersom de har en struktur.

Om ni vill göra en artikel eller ett inslag om den här viktiga frågan, kopplat till den höga rankingplaceringen och vill ha exempel på personer eller företag som nyligen utvecklat innovationer till produkter på marknaden så hjälper vi på Almi gärna till att förmedla kontakt med företag som passar er.

Läs mer om innovationsrankingen där Sverige placerar sig på andra plats:

Heléne Öhrvall, ALMI Företagspartner Väst AB, telefon 0705-797925

• almi väst

• Västra Götaland

ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Vi erbjuder finansiering och rådgivning.

Från våra kontor i Borås, Göteborg, Skövde och Trollhättan arbetar vi över hela länet och vi är väl bekanta med förutsättningarna i hela Västra Götaland.