Vem blir svensk mästare i innovation?

SKAPAs Utvecklingsstipendium är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet med stipendiet är att ge stöd åt uppfinnare så att de kan omvandla sina produkter/tjänster till kommersiella möjligheter. Den totala prissumman är på 980 000 kronor. 500 000 kronor fördelas till de nationella vinnarna och 480 00 kronor till de 24 länsfinalisterna. Det nationella stipendiet delas ut till maximalt tre pristagare.

Urvalsprocess i två steg

Bakom Stiftelsen SKAPA står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen, med stöd av ALMI Företagspartner AB, Patent- och Registreringsverket, VINNOVA samt Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond. Stipendiet har delats ut sedan 1986.

ALMI Företagspartner Väst och lokala uppfinnarföreningar anslutna till Svenska Uppfinnareföreningen utser tillsammans två kandidater från Västra Götaland. Därefter tar den nationella juryn fram den eller de finalister som gjort de mest förtjänstfulla insatserna i landet gällande kreativt nyskapande av produkter och tjänster.

Stipendiets huvudsyfte

För mer information är ni välkomna att kontakta Stiftelsen SKAPAs sekreterare Björn Delin på Stockholmsmässan, e-post bjorn.delin@stofair.se eller Inger Wickström på Svenska Uppfinnareföreningen, e-post inger.wickstrom@uppfinnare.se

Med priset vill SKAPA belysa den betydelse som innovationer har för den ekonomiska utvecklingen. En förutsättning för ekonomisk utveckling är stimulans till nytänkande och här har SKAPA-priset en viktig roll som energiskapare. Stipendiets huvudsyfte är att ge stöd till innovatörer i ett tidigt skede.

Utdelning av stipendiet sker på Tekniska Mässan i Stockholm den 4 oktober 2011. Ansökan lämnas in senast den 9 maj. Ansökningsformulär hittar du på www.stiftelsenskapa.se

• almi väst

• Västra Götaland

ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Vi erbjuder finansiering och rådgivning.

Från våra kontor i Borås, Göteborg, Skövde och Trollhättan arbetar vi över hela länet och vi är väl bekanta med förutsättningarna i hela Västra Götaland.