Wewab i Gävle och Ljusdal är årets Gasellföretag i Gävleborg

Företaget har material för trafikledning och – styrning som tillexempel barriärer som används vid omfattande grävarbeten, eller skyltar som visar om trafik när man vid vägarbeten, eller fordon med en stor blinkande skylt som visar att man måste byta fil vid en bärgning på motorväg. Kort sagt så sysslar de med material som har med trafiksäkerhet att göra.

Företaget grundades av de gamla vännerna Conny Westlund och Per Wallberg 2011 och äger det fortfarande tillsammans.

- Vi ville göra något roligt tillsammans, så vi satt i en sommarstuga i Ljusdalstrakten och drog upp planer. Vi tänkte oss en mindre firma med kanske tre anställda. Nu är vi uppe i 28 personer på lönelistan.

Per Wallberg och Conny Westlund, de båda grundarna på Wewab samtalar med Per Roswall, finansieringsrådgivare på Almi GävleDala.

Växt kraftigt

Att Wewab har blivit ett Gasellföretag innebär det att de har växt stadigt och snabbt, något som Conny menar beror på att man växer med kundens behov.

- När kunden ringer och frågar efter något speciellt, det kan vara en viss skylt eller maskin så köper vi in den. Vi ska alltid kunna erbjuda det kunden behöver.

- Ju fler saker man skaffar desto mer måste man få ut. Man kan inte hålla igen när det väl börjat rulla.

Wewabs bransch är mycket investeringskrävande. De behöver en stor mängd material och det de köper är dyrt. Det är en position som är svår i ett nystartat företag eftersom man ofta måste ha kapital för att få låna pengar.

- Det är inte lätt att starta från noll, man ska borga för allt och ha pengar att stoppa in själv.Den första banken vi gick till bara fnös åt oss och trodde inte på verksamheten. Men när vi fick kontakt med vår nuvarande bank och med Almi så gick det mycket bättre. Om inte de hade trott på oss så hade vi inte kunnat växa alls, Säger Conny Westlund.

Samarbetet med Almi startade tidigt och Per Roswall, finansieringsrådgivare, har varit med hela vägen. När han berättar om samarbetet med Wewab förstår man att ha inte har tillhört tvivlarna.

- Jag har hela tiden haft en känsla för att det ska gå bra för Conny och Per. De är drivna, målinriktade och kunniga, så det har känts bra från start. Det vi har gjort är att vi hjälpt dem med investeringar i både utrustning och rörelsekapital, tillsammans med deras bank, berättar Per Roswall.

Personalen är nyckeln till framgång

Conny Westlund menar att en av de viktigaste bitarna, förutom pengar att investera, är personalen, han säger:

- Vi har en otroligt bra personal, de har full koll på verksamheten och de är ute och hjälper våra kunder med allt som de behöver. Jag får mycket beröm för personalen och det är inte så lätt att hinna med alla kast hit och dit.

Conny Westlund beskriver att alla anställda på Wewab ska känna att de har mandat att ta beslut, eftersom de ofta måste tas snabbt.

- Det finns ofta ingen framförhållning, våra arbeten kan vara klara före utsatt tid eller så kan det ta längre tid än planerat. Det händer saker hela tiden, en kund kan ringa klockan fyra på eftermiddagen och behöver ha flera hundra meter barriär utsatt direkt, eftersom det är något som akut måste skärmas av säger Conny Westlund.

- Därför är det viktigt att personalen gör något som blir fel än att inte göra något alls. Om man måste köpa grejer för 100000 för att ha grejer så behöver man göra det.

Expandera till andra orter

Planen är nu att bygga ut verksamheten på andra orter. I Borlänge öppnade man den 1 september.

- Varumärket blir starkare och starkare och för att fortsätta växa måste vi vara närmare kunder, säger Conny Westerdal.

Och hur har det då fungerat att driva ett snabbt växande företag, med allt vad det innebär, tillsammans med sin kompis? Conny Westerdal säger att:

- Det har fungerat fint, vi kompletterar varandra på ett bra sätt. Vi vet båda vad som krävs vad gäller till exempel investeringar och vi är inte blyga för att göra dem. Vi sitter ju också på olika orter, så vi täcker in en större marknad.

Faktaruta:

Begreppet Gaseller skapades av den amerikanske forskaren David Birch. Redan på 1980-talet visade han att det är de små snabbväxande företagen som skapar de flesta nya jobben.

Kriterierna är hårda, varje år utses färre än 0,5 procent av alla Sveriges aktiebolag till Gasellföretag.

Priserna delas ut länsvis varje år och i Falun får gasellerna i Dalarna, Gävleborg och Värmland sina utmärkelser.

Det är företagens fyra senaste årsredovisningar som ligger till grund för Gasellundersökningen.

För att utses till Gasell måste företaget uppfylla alla dessa kriterier:

• en omsättning som överstiger 10 Mkr
  • minst tio anställda
  • minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret
  • ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren
  • ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt
  • allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner
  • sunda finanser

• wewab
  • di gasell

• Gävleborg

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.