Almondys mest älskade tårta får en utmanare - Daimtårta med mjölkchokladmousse

Almondys mest älskade tårta får en utmanare - Daimtårta med mjölkchokladmousse

115 tårtor i timmen, dygnet runt, året om - vi äter Almondys mandeltårtor med Daim som aldrig förr. Men nu får den populära tårtan en utmanare. Almondy presenterar stolt en Daimtårta med mjölkchokladmousse. En tårta som ska göra svenska tårtälskare ännu lyckligare.

Tårtbageriet från Göteborg säljer cirka 1 000 000 Daimtårtor varje år bara i Sverige. En siffra som står sig stabil sedan många år. – Är det någon tårta som kan slå klassikern på fingrarna så är det nyheten Daimtårta med mjölkchokladmousse. Den har allt som våra kunder älskar med den klassiska Daimtårtan men vi har lagt till härligmjölkchokladmousse, säger Sofie Funevik, marknadschef på Almondy.

Mousse är populärt såväl inom konditoribranschen som bland desserter och hembakade tårtor. Så frågan är om inte den nya Daimtårtan med mousse kommer att göra valet vid frysdisken svårt. Vilken ska man välja när det finns två oemotståndligt goda Daimtårtor?– Vi har haft många diskussioner på bageriet om vilken tårta som är godast. Viktigast är såklart vad våra kunder tycker och därför har vi startat en omröstning där svenska folket får avgöra vilken som är deras favorit, säger Sofie.

Almondy mandeltårta med Daim och mjölkchokladmousse består av en tunnmandelbotten, ett generöst lager len mjölkchokladmousse, ett överdrag av mjölkchoklad och sedan är tårtan toppad med knäckiga bitar av Daim. – Tårtan är inte bara fantastiskt god, den tinar på bara 30 minuter. Ett snabbt och enkelt sätt att överraska familj och vänner med något riktigt gott, säger Sofie.

Almondy mandeltårta med Daim och mjölkchokladmousse finns i butik från vecka 6 och bakas fram till vecka 36. Tårtan kostar cirka 45 kronor och finns i frysdisken på bland annat ICA, Hemköp, Willys, City Gross och Coop. En tårta väger 400 g och räcker till cirka 8 bitar.Nyheten är glutenfri, precis som alla tårtor i Almondys sortiment.Rösta på din favorit på almondy.se

Det var en gång…
Två unga herrar vid namn Kent och Lennart, drömde om att bygga en båt och segla jorden runt när de upptäckte ett hemligt svenskt recept från 1890 på en oemotståndligt god mandeltårta som var olik allt annat de någonsin smakat tidigare. Historien förtäljer inte hur mycket de båda herrarna åt, men något vi helt säkert vet är att denna smakupplevelse skulle förändra deras liv totalt. Istället för segling blev deras passion att baka tårta och dela den unika Almondy-smaken med så många fler.

Angelica Cramér

Presskontakt Brand Manager 0317282033

Ett svenskt bageri som sprider glädje världen över varje dag

Almondy är ett svenskt bageri som bakar och säljer frysta och kylda tårtor, kladdkakor och desserter. När bageriet startade 1982 hette det Mandelbageriet och låg på Aschebergsgatan i centrala Göteborg. Idag hittar du oss i ett betydligt större bageri i Torslanda strax utanför stan. Vi är drygt 100 medarbetare och bakar omkring 80 000 tårtor varje dag, som avnjuts i fler än 50 länder världen över. Hög kvalitet, bra innehåll, goda smaker och en oöverträffad enkelhet är kärnan i allt vi gör. Trots att våra godsaker inte förändrar världen så är vi övertygade om att de bidrar till att skapa minnesvärda, glada stunder tillsammans med familj och vänner. Med uttrycket Happiness is a piece of cake som ständigt motto förverkligar vi vår vision om att sprida glädje världen över varje dag.

Almondy AB
Flygfältsgatan 10