Jennifer Israelsson från Hot Breath får Stämskruven 2020

Jennifer Israelsson får Stämskruven 2020. Jennifer var tidigare aktiv i göteborgsbandet Honeymoon Disease och spelar numera i Hot Breath, som släppte sin självbetitlade debut på The Sign Records Oktober 2019. Hon tilldelas nu Robert ”Strängen” Dahlqvist-priset Stämskruven för sitt arbetet med att sprida rockens budskap till nya generationer. Nedan följer pressmeddelande från Strängen-sällskapet:

För att hedra minnet av artisten, gitarristen och låtskrivaren Robert ”Strängen” Dahlqvist instiftade Strängen-sällskapet 2019 utmärkelsen Stämskruven. Syftet är att lyfta fram artister och låtskrivare som ”verkar i Roberts anda”. Det innebär såklart att fokus ligger väldigt mycket på gitarr, av den enkla anledningen att det är så grymt med gitarr. 2019 gick utmärkelsen till Kristoffer ”Doffe” Ekberg från bandet Capricorn. I år har sällskapet den stora äran att ge priset till ingen mindre än Jennifer Israelsson från bandet Hot Breath, och juryns motivering lyder:

”Årets pristagare av utmärkelsen ”Stämskruven” har med stor ambition, glöd och löd spridit rockens budskap till nya generationer. Rutinerad, men även i startgroparna för nya projekt, ständigt på jakt efter rockens sanna innebörd. En magnetisk liveartist av högsta klass och med ett gitarrspel som skjuter från höften.

Strängen-sällskapet har den stora äran att ge 2020 års Stämkruv till låtskrivaren och gitarristen Jennifer Israelsson från rockbandet Hot Breath.”

Strängen-sällskapet uppmanar alla att supporta pristagaren genom att köpa merch och skivor, i vanlig ordning.

Prisceremonin som var planerad att genomföras runt Roberts födelsedag den 16 april flyttas under rådande omständigheter fram, mer info om detta senare.

Varma hälsningar från Strängen-sällskapet

Lyssna på Hot Breath:

Spotify

Apple Music

Mer Hot Breath:

För mer info, intervjuer etc:

Jennifer Israelsson 070 8690134

Bibi Dahlqvist 070 2132513