Nyhetsbrev till Sveriges miljöinspektörer

Biologisk rening ger förutsättningar till både rening & kretslopp

Att klara reningskraven är viktigt, men att också klara kraven på kretslopp är nästan ännu viktigare. De lösningar som vi väljer för framtiden måste verkligen vara både hållbara och miljövänliga.

Vi på Alnarp Cleanwater Technology (ACT) är stolta över vårt biologiska system för rening av enskilda avlopp – ACT Natural – som både klarar hög skyddsnivå och som samtidigt ger möjlighet till 90% fosforåtervinning. Tack vare att vi slipper fällningskemikalier är reningen både naturlig och hållbar. Kalciumsilikatet som vi använder som efterpolering adsorberar fosfatjonerna ytligt kring kalk-granulerna. När kalkmaterialet är mättat kan det användas som gödningsmedel på åkermark och till skillnad från kemfällning är det lättlösligt, växttillgängligt fosfor.

Med tanke på den ”Peak Phosphorus” som forskare runt om i världen förutspår kommer att inträffa redan under detta sekel kan vi inte vänta med att hitta möjligheter till snabb fosforåtervinning.

I ett tidigare nyhetsbrev har vi berättat om hur vi aktivt har propagerat för den viktiga fosforåtervinningen – både på lokal nivå och centralt på Miljödepartementet. De finns två viktiga länkar i frågan som vi gärna tipsar om: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/185688; http://www.avfallsverige.se/fileadmin/uploads/Rapporter/Utveckling/Rapporter_2012/U2012-03.pdf

Även i år har vi varit inbjudna till Regeringskansliet, närmare bestämt till Miljöteknikdagen. Där diskuterades bl.a. hur vi i Sverige får konsumenten att välja ”gröna” alternativ - en viktig fråga för Sverige som föregångsland vad gäller Miljöteknik.

ACT Natural runt om i landet
Hittills har ett 100-tal fastighetsägare runt om i Sverige valt vårt ACT Natural system. De kommuner där vi sökt och fått miljötillstånd är:
Båstad, Gotland, Hammarö, Helsingborg, Hjo, Höganäs, Höör, Hörby, Kristianstad, Kungälv, Laholm, Lerum, Lindesberg, Linköping, Lund, Malmö, Norrtälje, Nybro, Nyköping, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Södertörns Miljö- och Hälsoskyddsförbund, Söderåsens Miljöförbund, Tierp, Ulricehamn, Uppsala, Vimmerby, Växjö, Ystad, Österlens Miljöförbund, Österåker.
I de allra flesta av dessa kommuner finns det alltså möjlighet att se ett system i verkligheten. Kontakta oss gärna om ni är intresserade av en visning.

Fler återförsäljare
Våra återförsäljare runt om i landet har utökats. Idag är det totalt 16 st återförsäljare som har fortlöpande kontakt med våra kunder och berörda miljökontor. Våra senaste tillskott är:

Nils-Gunnar Nilsson (fd miljöinspektör) Denitri, Blekinge
Karl-Axel Svensson,Tunatorp Sjögård, Växjö
Hasse Johnsson, Stenshuvud Frukt, Kivik, Österlen
Filip Hvitlock (fil.mag.biologi), Malmö
ProGarden Miljöteknik, Östra Närke
Oskar Lundström (fil.mag.biologi), Aquatic Survey, Ekerö

Läkemedelsreduktion i ACT Natural – ett samarbete med IVL
Alnarp Cleanwater kommer tillsammans med IVL att genomföra ett projekt för att utreda potential till läkemedelsreduktion i ACT Natural systemet.

IVL har själva nyligen gjort en studie som beskriver vilka faktorer som man anser viktiga för att på biologisk väg klara reducera läkemedel i avloppsvatten – och vi har noterat att samtliga dessa faktorer existerar i ACT Natural. Ett antal läkemedelssubstanser däribland hormonpreparat, smärtstillande och antibiotika kommer att ingå i studien. Alla vattenprover kommer att analyseras av IVL. Kan vi påvisa en god reduktion med vårt biologiska, kostnadseffektiva system så finns potentialen för att väsentligt bidra till en bättre miljö – inte bara vad gäller enskilda avlopp, men det skulle även kunna öppna upp möjligheter att utnyttja våra processer uppströms där hög koncentrationer av läkemedelsrester kan förväntas (ex vid sjukhus, äldreboenden och i läkemedelsindustrin).

Projektet kommer att ledas av Dr Hristina Bodin, vår forskningsansvariga på ACT, som numera titulerar sig doktor efter att nyligen ha disputerat med sin avhandling ”Konstruerade våtmarker för effektiv vattenrening – effekter av vegetation och hydraulik”. Läs hela avhandlingen här =>  http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?parentRecord=diva2:544085&pid=diva2:617656

Kom gärna och besök oss! Vi vill gärna presentera ACT NaturalTM även för er. Har ni vägarna förbi Skåne - titta in! Vårt referenssystem finns för allmän beskådan, dygnet runt, på Pomonavägen 4 i Alnarp. Välkomna!

Vänliga hälsningar

Susanne Gabrielson
Alnarp Cleanwater Technology AB
Box 206, SE-230 53 Alnarp, Sweden