Alnovas reflektioner om Byggmässan i Göteborg

Den 21-22 mars 2019 ställde Alnova ut på Bygg Göteborg på Åbymässan. Det var en spännande och givande upplevelse som förhoppningsvis ska leda till att man stärker sitt varumärke ytterligare i Göteborg, men även i andra län. Att få en större byggmässa ner till Göteborg, liknande Nordbygg i Stockholm, är viktigt. Inte minst för Alnova som har sina hemmaplan i Göteborg.

Att gå på mässor är både roligt och spännande. Man träffar kunder, gamla kollegor och vänner och knyter säkerligen en hel del nya kontakter med. Att få ansikten till namn som man kanske dessutom bara har stött på i mejlkonversationer eller telefonsamtal är otroligt givande. Eller den positiva känslan när även ett möte med konkurrenten blir riktigt trevligt. Men ibland är man snabb att släppa tankarna så fort evenemanget är över, utan att reflektera vidare över vad mässan faktiskt bidragit med till ens företag eller kontaktnät.

Alnova upplevde mässan som otroligt spännande och givande. Det blev en väldigt god uppslutning i montern under båda dagarna och mycket folk kom för att heja, tävla och diskutera affärer. På mässan fanns allting från företagsledare och privatpersoner till arkitekter och snickare. Både byggentreprenörer och bostadsrättsföreningar hittade dit. Hela Alnovas säljstyrka fanns på plats för att ta emot besökarna i montern.

- Det har varit två jätteroliga dagar med många spännande möten, säger Stefan Nilsson, försäljningschef på Alnova. I och med att vi varit med sedan 1979 är det mycket folk i branschen som känner igen oss och vi får höra alla möjliga historier.

En tydlig trend som Alnova tar med sig från mässan är hållbart byggande. En trend som de själva är delaktiga i att skapa. Alnova har sedan starten lagt mycket fokus på kvalitet och säkerhet. Detta påvisas genom ett långvarigt engagemang i Balkongföreningen, samt en rad andra kvalitetsstämplar i SundaHus, Byggvarubedömningen och Svanens husportal. Alnova har samtidigt sin tillverkning dörr i dörr med sitt huvudkontor i Göteborg, vilket bidrar till svenska jobb och mindre utsläpp med kortare leveranssträckor. Därav är Alnova ett hållbart alternativ i en allt mer miljömedveten bransch, vilket Stefan Nilsson tycker är viktigt.

- Kvalitet och säkerhet är en trygghet som vi alltid vill kunna erbjuda våra kunder. Det är mycket viktigt för oss och ingenting man får kompromissa med, säger han. Omvärlden blir också mer och mer medveten om hållbarhet och vi är väldigt stolta över att ha vår produktion inom Sveriges gränser.

Mässan var en bra plattform för att sprida detta budskap och marknaden har generellt sett blivit mer mottaglig för hållbarhet bara de senaste åren. Framförallt då regeringen satt som mål att Göteborgs stad ska vara klimatneutral till år 2045. Alnova ser positivt på utvecklingen.

- Det är ju såklart jättebra och vi är med och bidrar till att nå det målet, fortsätter Stefan. Vi på Alnova vill samtidigt passa på att tacka alla andra som bidrar och som besökt mässan och visat sitt engagemang. Ni som är intresserade av att veta mer om oss och våra produkter är varmt välkomna att kontakta oss, kanske kan vi bidra ihop!