Pressmeddelande Magnesium Mervital

Magnesium är vår avslappningsmineral, och inverkar i flertalet av kroppens processer. Magnesium gör att våra muskler, vår tarm, våra nerver, kärlväggar och hjärta kan slappna av.  En frisk människa behöver cirka 300–450 mg magnesium per dag, medan dagens genomsmittliga intag ligger kring 250 mg.

Optimalt intag är 200-600 mg och i terapeutiska doser kan det behövas så mycket som 400-1200 mg, varav cirka 600-1000 mg via tillskott. Vi tar upp mellan 30–50 procent av magnesium i vår tunntarm och tjocktarm.

I naturen förekommer magnesium i flertalet mineralkombinationer som exempelvis magnesiumsulfat, magnesiumoxid, magnesiumkarbonat och dolomit (Ca och Mg). Vissa beredningsformer av magnesium har bättre upptag än andra, vilket gör valet av tillskott otroligt viktigt. De former som är bäst för oss är magnesiumglycinat, aminosyrebundet magnesium, magnesiumaspartat, magnesium EAP2, magnesiummalat och magnesiumcitrat.

Billigare och mindre verksamma former av magnesium är exempelvis magnesiumglukonat, magnesiumpalmitat, magnesiumklorid, magnesiumsulfat, magnesiumkarbonat och magnesiumoxid.

Magnesium är viktigt för vår omsättning av kolhydrater och proteiner, verkar kramplösande samt ökar absorption av mineraler som kalcium, fosfor, natrium och kalium. Magnesium kan balansera vår blodsockerbalans, minska vår mjölksyraproduktion, hämma inflammationer i kroppen och öka produktionen av magsyra.

Nu lanserar Alpha Plus en ny magnesiumprodukt, Magnesium Mervital. Produkten är tillverkad av magnesiumglycinat.

Läs mer om magnesium: http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2024
För mer information: www.alpha-plus.se