Protein ger kroppen bättre förutsättningar att bygga muskler!

Protein är nödvändigt för vår överlevnad.Intensiv fysisk träning ökar kroppens behov av protein som behövs för att reparera och bygga upp ny muskelvävnad efter träning. Protein bygger upp och bibehåller muskelmassa och benstomme. Behovet beror bland annat på hur hårt man tränar och hur matsmältningen fungerar. Ett dagligt intag om drygt två gram protein per kg kroppsvikt är till fördel för hårt tränande personer. En dos om 0,8 g/kg kroppsvikt rekommenderas till personer som inte hårdtränar. Behovet varierar också med ålder, kön och om man är gravid. Viktigt att tänka på är att man behöver magsyra och enzym för att tillgodogöra sig protein. För högt proteinintag belastar organ som lever och njurar och kan leda till muskel- och ledvärk på grund av överskott av urinsyra vilket ger ett tillstånd som heter gikt.

Mighty Sport Whey Protein

Mighty Sport Whey Protein är ett rent koncentrerat vassleprotein innehållande flera proteinfraktioner med olika molekylvikt. Mighty Sport Whey Protein framställs ur mjölken från kor som inte har behandlats med steroidhormoner, tillväxthormon eller antibiotika. Proteinet är fritt från denatuerade proteiner.

Mighty Sport Whey Protein har hög biotillgänglighet och tas upp snabbt. Vassleprotein har hög
koncentration av grenkedjade aminosyror (BCAA) vilka är mycket koncentrerade i muskelvävnad. Dessa aminosyror används även som bränsle för arbetande muskler.

Vassleproteinisolat vs. vassleproteinkoncentrat

Skillnaden mellan ett vassleproteinisolat och ett vassleproteinkoncentrat är att isolatet har filtrerats för att få ytterligare koncentration av den färdiga produkten. I denna filtrering försvinner dels det man vill ha bort (laktos, natrium och fett), men dels också vissa nyttiga proteinfraktioner: ett vassleisolat innehåller 70 % beta-laktoglobulin, men bara 10 % alfa-laktalbumin. Detta medan ett vasslekoncentrat innehåller ca 40 % beta-laktoglobulin, samt upp till 18 % alfa-laktalbumin. Exempelvis vår modersmjölk innehåller mycket alfa-laktalbumin och inget beta-laktoglobulin.

Är proteintillskott bra för alla?

Laktosintolleranta ska vara försiktiga med intag av vassleprotein, även om mycket laktos försvinner vid tillverkningen. Mjölkallergiker bör helt undvika vassleprotein. Vassleprotein kan motverka absorption av vissa antibiotika och läkemedel som Levodopa.