Alpro och WWF i gemensam kamp för skogen

I mitten av september startar Alpro och WWF en kampanj som syftar till att skydda våra skogar och öka medvetenheten om att vi måste bli bättre på att ta hand om jordens resurser.En specialupplaga av Alpros sojadrycker har tagits fram där en krona per såld liter går till WWFs skogsskyddsprogram i Östafrika. Kampanjen kopplar an till WWFs och Alpros bredare globala partnerskap inom klimat och energi, och hållbar mat.

Skogen är ett av världens mest sårbara ekosystem. Skogen är också hemvist för många växter och djur, och spelar en betydande roll för klimatet och många människors försörjning. Trots detta avskogas 7,3 miljoner hektar skog varje år världen över.

–Med de WWF-märkta produkterna kan vi bidra till att skydda skogarna i Östafrika efter devisen ingen kan göra allt men alla kan göra något, säger Hanna Möller, produktchef på Alpro.

En mer växtbaserad föda är bra för vår planet. Alpros produkter är baserade på ProTerra-certifierad soja som innebär att de är GMO-fria och att sojan aldrig kommer från odlingar som bidragit till avskogning.

–Vi tror att många konsumenter vill njuta av god mat och dryck och göra det med gott samvete. Pengarna vi samlar in under denna kampanj kommer att stötta WWF i deras arbete med att skydda skogarna i Östafrika, genom att utveckla lokala skogsföretag och verka för ett hållbart skogsbruk, säger Hanna Möller.

I Östafrika hittar vi några av världens mest unika skogsområden, däribland uråldriga Eastern Arc Mountains i Tanzania, vidsträckta Miombo Woodlands och flertalet skogar längs kusten. Här lever många djur- och växtarter, som inte finns någon annanstans på jorden. Trots det hotas dessa områden av avskogning på grund av ökad illegal virkeshandel och omvandling till åkermark.

Skogsskyddsprogrammet för den östafrikanska regionen involverar lokalbefolkningen i att skydda den unika skogsmiljön med dess flora och fauna, samt generera inkomster för de människor som livnär sig på vad skogen ger.

Kampanjen syns i butik från och med nu och följande drycker ingår:

Alpro Soja Original Eko, Alpro Soja Original färsk, Alpro Soja osötad och Alpro Soja Original. Läs mer här: https://www.alpro.com/se/wwf

För mer information, vänligen kontakta:
Hanna Möller, produktchef Alpro®
hanna.moller@midsona.se

• alpro växtbaserat
  • alpro

Alpro är marknadsledare i Europa på växtbaserade alternativ till mejeridrycker, yoghurt, kvarg, grädde och desserter. I Alpros sortiment finns produkter baserade på soja, mandel, cashew, hasselnötter, ris, havre och kokos. I mer än 35 år har Alpro utvecklat den växtbaserade livsmedelsmarknaden på ett hållbart vis.

För mer information, se www.alpro.com.

Hanna Möller

Presskontakt Produktchef Alpro 0730753040