Osynlig cykelhjälm - en utmaning för Altran

Hövding är en cykelhjälm som skiljer sig från andra på marknaden: Det saboterar inte frisyren. Faktum är att den inte ens sätts på huvudet. Istället är det en läcker halskrage med en krockkudde inuti, redo att blåsas upp när en olycka inträffar.

Inför volymproduktionen fick Altran i uppdrag att utveckla en del av den inbyggda programvaran i samarbete med Hövding. Hjälmen, som visades upp för världen första gången på Tekniska Mässan i Stockholm förra året, har uppfunnits av Anna Haupt och Terese Alstin. Deras företag Hövding sysselsätter idag 14 personer.

Själva kragen är den synliga delen av uppfinningen. Airbagen är utformad som en huva som omsluter huvudet och tillverkas i slitstarkt nylontyg.

Huvan är utformad och vikt i kragen på ett optimalt sätt, som gör att den blåser upp på ett snabbt och säkert sätt.

Gasgeneratorn som fyller airbagen med gas är placerad i en behållare i kragen på cyklistens rygg. Airbagen utlöses med hjälp av sensorer – accelerometrar och gyrometrar – som registrerar den onormala rörelsen i cyklisten vid en olycka. Sensorerna skickar då en signal till gasgeneratorn om uppblåsning.

Innovation och design när det är som bäst

Sensorerna registrerar kontinuerligt cyklistens rörelser när Hövding är påslagen. Normala rörelser kommer inte att orsaka att Hövding blåses upp. Sensorerna tillsammans med en unik och patentsökt matematisk metod skiljer normala och onormala rörelsemönster åt, gör det möjligt.

- Det tog oss nästan sex år att samla in data om cyklisters rörelsemönster och utveckla hela produkten. Nu är vi klara för att producera i stor skala. Hjälmarna kommer att finnas tillgängliga i höst via återförsäljare och på vår egen webshop , säger Anna Haupt.

- Vi valde Altran. De var mycket professionella och förstod våra komplexa behov. De var lyhörda och kunde anpassa sig till våra tidspressade krav. Och vi uppskattar mycket deras entusiastiska engagemang, säger Anna Haupt.

• ingenjör
  • embedded systems