Lions Club på besök i Alukins båtproduktion

Lions Club på besök i båtproduktionen

Hjälporganisationen Lions Club passade på att i samlad trupp besöka ALUKINs båtproduktion i Norrtälje. Förfrågan om ett studiebesök inkom under hösten och planerades in under november i samband med klubbens månadsmöte. Många av medlemmarna var nyfikna på båttillverkning och ville veta mer om båtarna, materialet aluminium och dess egenskaper.

Kvällen startade med en genomgång i produktionen där besökarna steg för steg fick se hur båtarna byggs upp, från att alla delar till båtarna skärs ut till hur de byggs ihop, svetsas och monteras med inredning och utrustning. Många frågor som uppkom var kopplade till materialval, teknik och konstruktion samt kring aluminiumets egenskaper. Peter Nikula, konstruktör och produktchef på ALUKIN Boats Sweden berättade steg för steg hur materialet framställs och återvinns, förklarade aluminiumets sträck- och brottgränser, samt korrosionsbeständighet och hur materialet ytbehandlas innan båtarna levereras. Besökarna fick möjlighet att studera båtarnas uppbyggnad och skrovkonstruktion och i samband med det veta mer om hur båtarna används inom olika yrkeskategorier och övriga användningsområden. Besöket avslutades med glögg och pepparkakor.

Vill du veta mer om ALUKIN aluminiumbåtar?

Kontakta oss: info@alukin.se