Kommunen har sålt en större industrifastighet i Vislanda

Det kommunala bolaget Alvesta Utveckling AB har sålt en stor industrifastighet i Vislanda, Brånan 1:43. Köpare är bolaget Wexfas Bygg och Eventuthyrning AB. Köpekontrakt är tecknat och tillträdesdatum är 1 september.

Köpare av fastigheten är bolaget Wexfas Bygg och Eventuthyrning AB. Bakom bolaget står Christer Augustsson, Växjö, som tidigare bland annat drivit Växjö Färg och Tapet.

– Köpet känns riktigt bra och jag känner till fastigheten sen tidigare. Lokalerna blir utmärkta för att inledningsvis starta upp diverse uthyrningsverksamhet inom bygg och på sikt eventuellt en järnhandel och verksamhet med tillverkning av huskomponenter i trä, säger Christer Augustsson. Det kommer även finnas möjlighet till uppställning av till exempel husvagnar, båtar, husbilar och magasinering efter behov.

– Vi är mycket nöjda med affären och ser möjligheter till utveckling av verksamheter och sysselsättning i Vislanda, berättar ordföranden Roland Axelzon, Alvesta Utveckling AB.

– Processen med att sälja har känts positiv och konstruktiv i alla delar med styrelse, ägare och inte minst vår mäklare Mäklarcentrum Syd, säger VD Kjell Rosenlöf.

Bakgrunden till försäljningen är att tidigare hyresgäst Svets & Mekano, som lämnade lokalerna i månadsskiftet april-maj, har dragit ned och koncentrerat sin verksamhet till den intilliggande fastigheten på Olvägen.

Fakta om fastigheten
Brånan 1:43 har gatuadressen Olvägen 1, Vislanda. Fastigheten på totalt 27 290 kvm tomtyta, som är bebyggd till ca 20 procent motsvarande 5 680 kvm med verkstadsyta med mera på 500 kvm kontor. På fastigheten finns en kvarvarande hyresgäst som disponerar ca 600 kvm av verkstadsytan. Byggnaden inrymmer 1-2 plan ovan mark utan källare och uppfördes ursprungligen 1960 som verkstadsbyggnad. Under 2005/06 gjordes en större renovering i samband med att företaget Svets & Mekanos inflytt.

Kjell Rosenlöf, VD Alvesta Utveckling AB, tfn. 0472 - 150 39, 070 - 311 52 75
Christer Augustsson, ägare till Wexfas, tfn. 070 - 370 46 83
Jonas Tenje, kommunikatör Alvesta kommun, tfn. 0472 - 151 92

Alvesta kommun med nära 20 000 invånare ligger mitt i en dynamisk del av södra Sverige. En dynamik som även präglar kommunen där ett starkt näringsliv leder till hög sysselsättning samtidigt som den kommunala servicen håller en hög kvalitet. Alvesta kommun, södra Sveriges mittpunkt.