Nick’s och Alvestaglass ska tillsammans revolutionera glasskategorin!

Alvestaglass och Nick's inleder samarbete och lanserar i mars en produktlinje för glass under Nick's varumärke, helt utan tillsatt socker likt övriga delar av produktsortimentet.

”Tiden då nyttigt var tråkigt har kommit till sitt slut. Vår glass bygger på precis det farmor gillar. Mjölk och Grädde. Men skippa sockret. Och lägg till lite fibrer. Vi gör absolut ingen kompromiss när det kommer till munkänsla och smak”, säger Niclas, Nick, Luthman. Produktutvecklingsansvarig och en av grundarna till Nick’s.

Richard Hertvig, VD Alvestaglass: ”Vi har följt Nick's framfart i konfektyrhyllorna och inser att de genom sina unika produkter, aggressiva marknadsföring och sitt respektlösa entreprenörsteam skapar en helt ny marknad. En marknad för dem som vill ha en kompromisslös smakupplevelse och ändå äta nyttigt”.

I USA har liknande produkter med märket Halo Top i täten, tagit marknaden med storm. Nick säger: ”Halo Top har bara ett problem. Det känns som att tugga på en spånskiva. Ändå har de tagit stora marknadsandelar. När jag och vår gourmetkemist Erik Lennartsson startade det här projektet var det inte tal om att acceptera en produkt med begränsningar i upplevelsen. Nick's förstärkte under 2017 sitt utvecklingsteam med unik kompetens inom både konfektyr och glass och vi utvecklar nu produkter på en helt ny nivå”.

Richard Hertvig: ”Med Alvestaglass starka distributionsmodell vet vi att den här produkten kommer att finnas tillgänglig närapå överallt. Produkten har en oslagbar USP och priset är mycket attraktivt. Om Halo Top lyckats sälja miljontals pints (473 ml) i USA för cirka 60 kronor, så är 850 ml för ca 39.90 ett riktigt konkurrenskraftigt pris”.

Nick's glass har inget tillsatt socker och ca 76 kcal per deciliter. Som jämförelse har Häagen Dazs Belgian Chocolate 268 kcal. GB Glace Gammaldags Vanilj har 117 kcal. Vad gäller totalt sockerinnehåll har Nick's 2.5 g/ dl att jämföras med 21 g och 9.1 g för de två konkurrenterna.

Hanna Granebring, marknadschef på Nick's: ”Det känns otroligt inspirerande att få arbeta med ett varumärke som verkligen kan göra skillnad och förbättra världen av livsmedel. Under våren kommer en rikstäckande kampanj för att även sätta Nick's på kartan i glasskategorin”.

För ytterligare information, kontakta:
Hanna Granebring, Marknadschef Nick’s
Tel: +4673-326 29 70
E-post: hanna@lubfoods.com

Om Nick’s:
Nick’s är ett svenskt företag bestående av ett team människor som brinner för mat och hälsa. Vi tror på idén om att livsmedel inte bara ska smaka gott. De måste också vara bra för dig och de människor du älskar. Nick’s erbjuder snacks och glass som alltid har smakupplevelsen i fokus och som aldrig, utan några undantag, innehåller tillsatt socker.

För att få en fyllig, rund och söt smak utan tillsatt socker använder vi oss av en bas av söta fibrer (Polydextros), ett extrakt från växtriket utvunnet ur Steviaplantan (Steviolglykosider) samt ett ämne som finns naturligt i plommon, päron och vindruvor (Erytritol). De här tre ämnena samverkar på ett finurligt sätt och de har alla extremt låg blodsockerpåverkan.

Join Our Fight on Sugar at http://www.nicks.se/

För ytterligare information, kontakta:
Richard Hertvig, VD Alvestaglass
Tel: +4670-886 94 44
E-post: richard@alvestaglass.se

Om Alvestaglass AB
Alvestaglass AB ska genom sitt nytänkande kvalitativa glassutbud, höga servicegrad med egen distribution och rimliga priser tilltala den nordiska glasskonsumenten. Bolaget genomförde under våren 2016 en nyemission genom sk crowd-funding via Pepins Group AB. Handel i ägarbolaget Alvestaglass Partners Sweden AB kommer ske vid fyra tillfällen om året via Pepins Market. För mer information se www.pepins.com/marknad

Besök vår hemsida - www.alvestaglass.se

Richard Hertvig