Blogg: Vår satsning är inget hafsverk

Jag hoppas verkligen inte att du som läser detta har missat att Alvik Basket är tillbaka i högsta serien, Alvik Baskets damlag har som nykomlingar i Basketligan dam gjort en succéartad säsong med slutspelsplats och flera imponerade segrar. Någon som står lite utanför kan då börja ifrågasätta – går det verkligen att bedriva elitidrott i Stockholm, och till vilken nytta för en ungdomsförening som Alvik.

Jag ställde frågan till damlagets coach Francisco Pinto varför en förening som har som mål att vara ett växthus och fostra duktiga unga basketspelare med fokus på ungdomsverksamheten ska satsa massor av pengar och resurser på ett lag Basketligan dam.

”Vi har tillräckligt med duktiga egna spelare som kan spela på den här nivån, då tycker i alla fall jag personligen att då ska vi vara där. Sen är satsningen i Basketligan viktigt för de yngre som sliter varje dag att få idoler och förebilder men också att ha någonstans att sträva mot, så att de själva kan bli idoler en dag. Så länge vi har tillräckligt med duktiga spelare från våra egna led tycker jag att vi ska vara där.” Svarade Pinto.

Samma fråga fick också den fd. landslagsspelaren och styrelseledamoten i Alvik, Olle Håkanson. Olle har gjort ett stort jobb för att Alvik ska kunna spela i högsta serien.

”Jo, allt hänger ihop. Ungdomsidrott handlar mycket om inspiration och drömmar och nu kan alla unga Alvikare se att det finns möjlig väg från ungdomslag via vårt basketgymnasium ända upp till ligan. Jag tror att både tjejer och killar i alla åldrar kommer att växa med det här. Och de får nya idoler som de träffar i hallen varje vecka. Därför är damsatsningen viktig.”

Alvik

Pengafrågan är en stor fråga i sammanhanget, finns många exempel där ungdomsverksamheten i en förening har blivit lidande och fått bekosta seniorverksamheten. Lite slarvigt säger vi i Alvik att hela satsningen i Basketligan dam bekostas av externa samarbetspartners. Det är en sanning med modifikation eftersom vi då inte räknar med de personella resurserna. Men Alviks styrelse är tydliga, prio ett (1) är alltid ungdomsverksamheten. Alviks ordförande Lars Lundquist sa så här när det blev klart att Alvik skulle spela i högsta serien på damsidan.

”Spel i Basketligan dam kräver betydligt större ekonomiska resurser och vi är noga med att den här satsningen inte drabbar vår barn- och ungdomsverksamhet alls. Alvik är ju en välkänd klubb, så det finns ett stort kommersiellt värde för företag att samarbeta med oss. Men självklart ser vi gärna att fler väljer att samarbete med oss.”

Vår satsning i Basketligan dam är inget hafsverk, det är en strategisk satsning. Vi visar nämligen något ganska unikt i basketsverige, vi visar att det går att ha en trupp där merparten är unga spelare fostrade i klubben och ändå prestera. Vi låter inte bara våra unga spelare sitta längs ut på bänken och vara med som träningsspelare. Vi låter de vara med och ta ansvar och växa med det ansvaret. Med det sagt så är vi medvetna att vi inte kan ställa ett lag med bara orutinerade spelare på banan, det är oansvarigt och kommer inte bidra till deras utveckling. Istället kompletterade vi inför säsongen med spelare som fortfarande är unga men som har erfarenhet av att spela på högsta nivån. Att Alvik värvade Paula Juhlin och Josefine Loob inför den här säsongen var ingen slump.
Coach Pinto förklarar det så här;

”De är två spelare med ganska liknande egenskaper som är relativt stora, de har erfarenheter från spel i Basketligan men de kan fortfarande utvecklas. De ska vara bärande i laget för att komplettera det yngre i laget som med Paula och Josefines hjälp också kan kliva fram.”

1655460_1040324942648145_6163739369747161808_o

Utveckling och ett långsiktigt tänk är alltså vårt fokus. Vi vill signalera att vi kanske inte i år siktar på att ta SM-guld, men vi kommer utveckla alla spelare i laget , det kommer både vi och basketsverige vinna på i längden.

En symbol för detta var att klubben valde att gå skilda vägar med den amerikanska guarden Diamber Johnson även fast hon startade alla matcher hon spelade och snittade 10,7 poäng och 2,3 assist. Varför? Hon bidrog inte till att utveckla de yngre spelarna.

”Det kanske ser konstigt ut att vi väljer att släppa Diamber efter vår fantastiska start på säsongen. Men Diamber har inte lyckats anpassa sig till lagets spel och inte varit den ledare på planen som vi hoppats på och som vårt unga lag behövt. Vi kände helt enkelt att hon inte var den rätta pusselbiten för att vi som lag ska utvecklas på rätt sätt på lång sikt. Därför kändes det rätt att göra denna förändring redan nu. Och vi ska inte vinna SM-guld i år utan vårt arbete går ut på att förbereda och utveckla våra unga talanger så vi förhoppningsvis kan vara med och slåss i toppen om 2-3 år. Vi vill tacka Diamber för den tid som varit och önskar henne all lycka till i sin framtida karriär”
– Carolina Håkanson, Alvik Baskets Sportchef.

Med det sagt så är det extra kul när andra förstår hur vi i föreningen har resonerat. I en artikel på sajten Basketsverige.se lyfter skribenten Tapio Joulamo vår satsning.

”Det går inte att låta bli att imponeras av Alviks framfart i ligan den här säsongen. Efter 17 omgångar står nykomlingarna på 10-7 i matcher och ingen kan längre skylla på underskattning eller något liknande. Den tiden är förbi. Det är helt enkelt så att de gör en massa saker rätt, sådant som andra kanske borde ta lärdom av. I grund och botten baseras framgången på en bra ungdomsverksamhet, som fostrat ett antal egna talanger som nu tar för sig på ett oförskräckt sätt. Laget har sedan kompletterats med ett par svenska värvningar och kryddats med två importer. Det är så som man tycker att det oftare borde se ut i svenska ligalag.

Laget är också sammansatt på ett smart sätt, där stora amerikanskan Pepper Wilson är en nyckelspelare. Hon är ligans bästa returtagare och en jätteavlastning för de andra spelarna, som konsekvent kan utnyttja hennes storlek, spela in bollen till henne och därifrån skapa lägen. En sak som man kan häpna över är att Alviks bakplan sköts av det unga gardet med Klara Lundqvist i spetsen, samtidigt som de flesta andra lag har värvat från utlandet för att sköta guardrollen.”

Vår satsning i Basketligan dam är inget hafsverk, det är en strategisk satsning, en satsning för framtiden. Framåt Alvik!

Rikard Aspegren

• Bollsporter