Älvräddarna medlemmar i globalt nätverk

Sedan våren 2017 är Älvräddarnas Samorganisation medlem av det globala nätverket Waterkeeper Alliance, WA. Ordförande, eller president på engelska, är Robert F. Kennedy Jr., en amerikansk miljöadvokat, författare och aktivist. Han är son till senator Robert F. Kennedy, vilken också var justitieminister under president John F. Kennedys administration. Kennedy har varit mottagare av många utmärkelser, främst för sitt miljöarbete, däribland ”Earth Action Environmental Ethics Award” och staten New Yorks ”Outdoor Education Environmental Impact Award”.

WA:s syfte och mål är att stärka globala nätverk av gräsrotrörelser som arbetar med allas rätt till rena, friska och drickbara vattenresurser. WA är den snabbast växande ideella organisationen i världen med fokus på rena vatten. WA:s slogan är ”drickbara, fiskbara och badbara vatten överallt”.

Varje dag runt om i världen lider människor av konsekvenserna av förorenade vatten. När ett kolföretag släpper ut miljontals liter giftig kolaska i en flod, är familjer som är beroende av vattnen som dricksvattenkälla de oskyldiga offren. När exploatörer hugger ner mangrovesskog, förstör de fisket och den lokala ekonomin. När svinfarmare dumpar orenat avfall i åar, floder och hav blir människor sjuka och vatten förstörda. Detta och mycket mer slåss WA mot varje dag.

Waterkeeper-rörelsen startades av fiskare vid Hudsonfloden i New York år 1966, då industriella förorenare förstörde deras liv och försörjning. Deras hårda kamp och miljöaktivism ledde till Hudsonflodens mirakulösa återhämtning och inspirerade andra att starta Waterkeeper-grupper runt om i världen.

Idag ryms fler än 300 miljöorganisationer inom WA-rörelsen, organisationer som är i frontlinjen i kampen mot den globala vattenkrisen. De patrullerar och skyddar mer än 2,5 miljoner kvadratkilometer av floder, sjöar och kustvägar på sex kontinenter.

Från Alaska till Himalaya, från de stora sjöarna i USA till Australien, försvarar Waterkeeper-rörelsen den grundläggande mänskliga rätten till drickbart, fiskbart och badbart vatten och kombinerar lokal kunskap om sina vattenresurser med ett stort engagemang kring socioekonomiska rättigheter.

Oavsett om de spårar förorenare i sina egna vatten, i domstolar som verkställer miljölagar, föreläser på möten med lokalpolitiker eller undervisar i klassrummet, är det alltid vattenresurserna som står i fokus - med den gemensamma styrkan av Waterkeeper-rörelsen i ryggen och med stöd av lokalsamhället.

Speciellt viktig för Älvräddarna i kontakten med WA är fil. Dok. Gary Wockner, som varit engagerad i miljörörelsen hela sitt vuxna liv. Under de senaste 15 åren har Gary gått i fronten för skyddet och restaureringen av hans ”egna” flod i Fort Collins, som medgrundare och ordförande i Poudre Waterkeeper. Sedan 2010 har Gary haft en allt mer tydlig roll för Coloradofloden genom att grunda och leda ”Save The Colorado River Campaign” med New Belgium Brewing och Patagonia som stödjande företag. Gary är en prisbelönt miljöaktivist och författare - han har kallats "River Hero" och "Eco Rockstar Impacting the Planet". Förutom att skydda Poudre- och Coloradofloden, reser och föreläser Gary internationellt för att skydda miljön med särskilt fokus på att slåss mot dammar.

Nu är Älvräddarna medlem i Water Keeper Alliance och vi känner ett stort stöd för vår kamp mot onödiga dammar och vattenkraftverk som spelat ut sin roll eller som påverkar miljön i skyddade områden. Waterkeeper Alliance ger oss värdefulla råd och kunskapsutbytet som sker i båda riktningar kommer också ge oss i Sverige möjlighet att hjälpa till i kampen mot dammar och vattenkraft globalt.

• vattenkaftverk
  • naturreservat