Skellefteå Kraft tappar stor kund

2018-07-15

Pressmeddelande från Älvräddarnas Samorganisation

Skellefteå Kraft tappar stor kund

Skellefteå Kraft har en uttalad hållbarhetsprofil och enligt bolagets VD ska hållbarhetsprinciper genomsyra all verksamhet som bedrivs. Nu tappar de en stor bostadsrättsförening som kund, detta efter att vice ordförande och kassör sett ett videoklipp från vattenkraftverket Hednäs där fisk skadats och dött i över 20 år.

Lilla Hednäs kraftstation i Åbyälven producerar 9 GWh/år och har ingen elnätsreglerande funktion. Elproduktionen från kraftstationen motsvarar bråkdelar av Skellefteå Krafts hela elproduktion. Samtidigt är Åbyälven skyddad enligt Natura-2000, och även mot vattenkraftsutbyggnad av Sveriges riksdag. Åbyälven utgör en av Sveriges blott 16 vildlaxälvar och är därför viktig för den hotade Östersjölaxens överlevnad.

Trots att bolaget haft över 20 år på sig, så fungerar varken uppvandring eller nedvandring för fiskarna och fisk som vandrar upp i torrfåran stängs inne i höljor och går en plågsam död till mötes. Bolaget har inte fungerande rutiner för håvning, istället har ideella insatser fått genomföras under många år för att rädda instängd fisk. Kritiken från bl.a. fiskevårdsområden och miljöorganisationer har varit massiv.

Älvräddarna Pite- och Åby Älvdal har via sin Facebooksida postat flera videoklipp som visar missförhållandena i Hednäs, och dessa har fått stor spridning med uppemot 20 000 visningar. Alltfler börjar genomskåda Skellefteå Krafts dåliga ansvarstagande, visa missnöje och agera. Ett exempel är en stor bostadsrättsförening i Västerhaninge, Stockholms län. Föreningens vice ordförande Annika Markén fick se klippen från Hednäs kraftstation och reagerade kraftigt.

-Vi har tidigare skrutit om Skellefteå Krafts miljöengagemang, men när jag såg de här bilderna från Hednäs blev jag förbannad. Jag känner mig lurad. Vi vill inte göra affärer med Skellefteå Kraft, säger Markén till Piteå-Tidningen (2018-07-14).

Föreningen ansvarar för 381 lägenheter och 22 andra lokaler och elförbrukningen per år motsvarar en niondel av produktionen vid Hednäs vattenkraftverk. Nu säger föreningen upp avtalet med Skellefteå Kraft.

Älvräddarna kommer att fortsätta bevaka, skildra och sprida vittnesmål kring Skellefteå Krafts reella ansvarstagande i Hednäs så att fler ska få information och kunna utöva sin makt som konsumenter. Därigenom sätts press på Skellefteå Kraft att göra det enda försvarbara ur hållbarhetssynpunkt – att riva ut Hednäs kraftstation.

-En utrivning av Hednäs kraftverk skulle ge stora vinster för varumärket, och den branschfond som inrättats för miljöanpassning av vattenkraften skulle i stort sett helt finansiera utrivningen, säger Christer Borg, generalsekreterare Älvräddarnas Samorganisation.

Tomma ord och ynklig dubbelmoral eller riktig hållbarhet; nu är det upp till Skellefteå Kraft och dess ägare att välja väg.

Christer Borg, generalsekreterare Älvräddarnas Samorganisation

Johan Hörnemalm, Älvräddarna Pite och Åby Älvdal