Första ordern i en möjlig affär om 650 miljoner

Första ordern i en möjlig affär om 650 miljoner

I veckan kunde vi se de första kulturhusen flyttas, nu är det klart med de första nya husen också.
Totalt beräknas 360 hus ska byggas vilket motsvarar ordrar för totalt cirka 650 miljoner.

-Vi har fått vår första beställning nu och självklart hoppas vi få leverera många av de hus som behövs, säger Olov Granström, sälj- och marknadschef, Älvsbyhus.

Det omfattande arbetet med att flytta samhällen i Malmfälten leder till dels flytt av befintliga hus, men också byggande av nya ersättningsbostäder. I Repisvaara ska ett nytt villaområde byggas och markarbeten pågår för fullt och nu har Älvsbyhus, Sveriges största småhustillverkare, fått sin första order inom det ramavtal man tidigare signerat:

-Ja, nu har den första beställningen kommit in via vårt ramavtal med LKAB. Det stämmer. Det kommer enligt beräkningarna att byggas 360 hus fram till 2032 för att omhänderta behoven. Det är en potentiellt gigantisk affär för oss utvalda leverantörer då det handlar om beställning som uppgår till väl över en halv miljard, cirka 650 miljoner är en hyfsat sann skattning, säger Olov Granström, sälj- och marknadschef, Älvsbyhus.

Älvsbyhus är ett av företagen som har ett femårigt avtal om att leverera småhus.

-De närmaste tre åren är det i storleksordningen 130 hus som ska byggas, så det är ganska nära förestående. Och självklart är det glädjande för oss att få in den första konkreta ordern.

De berörda i samhället får information om aktuella tomter och vilka hus man kan välja.

Värderingen på befintliga hus som ska ersättas styr vilket hus man kan få beställa.

Granström:

-Det är väl ett rimligt antagande att vi ligger bra till prismässigt för att matcha prisbilden i Malmberget då vi har marknadens konkurrenskraftigaste pris när det gäller småhus. Att vi sedan kan matcha det med hög kvalitet och låga drifts- och energikostnader är något som uppskattas. Allt tack vare vår rationella byggprocess med moduler byggda i en kontrollerad och optimerad fabriksmiljö.

Granström har gott hopp om att få många fler husordrar:

-Vi har levererat ett 30-tal hus till mellanområdet i Gällivare för några år sedan och det vi hört om den leveransen är positivt så vi är självklart hoppfulla. Vi både tror och hoppas på att vi ska få leverera en stor del av det behov som finns.

Ämnen

Älvsbyhus är en internationell koncern med verksamhet i Sverige, Finland och Norge. Bolaget bildades 1944 som Norrfjärdens Träförädling. Verksamheten utvecklades och 1960 sattes det första Älvsbyhuset upp. Nu har över 40 000 hus levererats till kunder i Sverige, Finland och Norge. Bolaget har fyra fabriker, tre i Sverige och en i Finland. Bolaget leds av tredje generationen av familjen Johansson, sonsönerna Kent och Stefan Johansson är VD respektive vice VD/byggchef.

Hanna Öhman

Presskontakt Marknadsansvarig 073-183 68 55

Sveriges största hustillverkare.

Älvsbyhus är Sveriges största hustillverkare av småhus. Sedan bolaget startade 1944 har fler än 46000 hus levererats till familjer i Sverige, Finland och Norge. Älvsbyhus har två fabriker (Älvsbyn och Bjärnum). Affärsidén är att utveckla, sälja och tillverka hållbara, färdigmonterade, trähus av hög kvalitet till marknadens bästa pris.

Anledningen till att Älvsbyhus kan bygga och sälja ett prisvärt boende är tack vare en välutvecklad byggprocess som har förfinats under 50 år, varje erfarenhet kommer kunderna tillgodo. Dessutom samordnas inköpen och kostnaderna kan därför hålla nere.

Energiförbrukningen i Älvsbyhusen är låg tack vare rimligt tilltagen isolering, måttlig mängd fönster med mycket lågt u-värde och lågtempererat vattenburet radiatorsystem med sinnrik inverterstyrd frånluftsvärmepump. Genomgående trähus och trägolv, det är miljövänligt, förnyelsebart och lätt att serietillverka i trä. Trähus lagrar koldioxid under hela sin livslängd. Älvsbyhus har eget sågverk där all råvara tas till vara. Spillprodukter levereras till Älvsbyns Energi, som tillverkar grön el och fjärrvärme i sitt kraftvärmeverk.

Idag leds Älvsbyhus av tredje generationen i familjen Johansson. Bröderna Kent och Stefan Johansson är bolagets VD och vice VD/tillika Byggchef.