Amadeus är en av de första som uppnår dubbla nivå tre i IATAs NDC-standard

Amadeus är en av de första som uppnår dubbla nivå tre i IATAs NDC-standard

International Air Association (IATA) certifierar organisationer efter deras förmåga att stötta NDC (New Distribution Capability)-standarden. Amadeus är nu en av de första leverantörerna som uppnår nivå tre som både aggregator och IT-leverantör.

Nivå tre är den högsta nivån av NDC-certifieringen och ges till företag som har förmågan att hantera erbjudanden och beställningar – så kallad Offer and Order Management. Detta betyder att Amadeus kan användaNDC-erbjudanden från flygbolag och distribuera dem till resesäljare.

Amadeus NDC-X-program kopplar samman flygbolag och resesäljare som använder NDC-standarden. Certifieringen har uppnåtts genom Amadeus arbete med Travix, en ledande online-resebyrå som anslöt sig till programmet tidigare år.

– Vi är glada över att arbeta med Travix och vara en av de första leverantörerna i branschen som uppnår dubbla NDC-certifieringar på nivå tre, säger Gianni Pisanello, Vice President, NDC-X-program på Amadeus. NDC-X-programmet är i full gång och detta är det senaste exemplet på att Amadeus gör NDC tillgängligt för branschen.

Travix framhåller vikten av samarbetet med Amadeus för att göra det enklare för deras onlineresesäljare:

– Det har varit spännande att arbeta med Amadeus för att utveckla en lösning som ger onlineresesäljare tillgång till aggregerat NDC- och icke-NDC-innehåll, säger John Mangelaars, VD på Travix. Senare i år, kommer våra team att använda denna NDC-lösning för att handla, beställa och betala genom Amadeus. Den senaste certifieringen visar på styrkan i vårt partnerskap och möjligheterna med att använda IATAs NDC-standard.

Målet är att förbättra upplevelsen för inte bara resesäljarna utan även resenärerna:

– Genom att uppnå nivå tre i NDCs certifiering som aggregator visar Amadeus sitt engagemang i att driva industrialiseringen av NDC framåt, och stötta en ny era av flygbolagshandel som kommer att erbjuda en bättre shoppingupplevelse för flygresenärer, säger Yanik Hoyles, Director, New Distribution Capability Program på IATA.

Amadeus uppnådde nivå tre som IT-leverantör 2016 och var nyligen först med att förnya denna certifiering för version 18.1, den senaste versionen av NDC-standarden, som släpptes i mars 2018. Dessa certifieringar är viktiga milstolpar i Amadeus utveckling av NDC. Under 2018 lanserade Amadeus sitt NDC-X-program, som för samman alla NDC-aktiviteter i hela företaget.

Amadeus är en teknikinnovatör med lösningar och tjänster som kopplar ihop hela resebranschens ekosystem – från operatörer och återförsäljare till köpare och resenärer – vid resans alla skeden.

Vi har idag över 15 000 anställda, mer än 70 lokala kontor och är verksamma i fler än 190 länder. Amadeus huvudkontor är beläget i Madrid, forskning och utvecklingscenter bedrivs i Nice och all operativ verksamhet hanteras från ett datacenter i Tyskland.