Amer Sports omorganiserar för att bättre bemöta konsumenter och nya behov i sportbranschen

För att bättre ta hand om kunder i butik och för att svara upp till nya behov i den föränderliga handeln och sportbranschen, omorganiserar Amer Sports för att stå rustad för framtiden. Fokus i den nya säljorganisationen kommer att ligga på att hjälpa butikerna att sälja snarare än att bara satsa på butiksinförsäljning.

Hela sportbranschen ändrar sig snabbt, och för att kunna ta tillvara möjligheter och potential har Amer Sports sett över hur de nya behoven kan tillgodoses.

- En stor förändring i organisationen är att vi kommer att satsa mer på slutkunden och ”utförsäljning” snarare än som tidigare ”införsäljning”. Det innebär att vi flyttar fokus från att lägga mest energi på införsäljning till att istället lägga större krut på att hjälpa butikerna att sälja våra produkter. Konsumenterna är de som har makten. Många besöker butiker, testar produkter och söker sen med sin smartphone upp de bästa priserna online med hela världens priser till sitt förfogande. De gör att vi måste bli bättre på att inspirera kunden till köp på plats och förbättra allt från skyltning, utbildning av personal till att driva bättre kampanjer. Varan är inte såld förrän den har lämnat butiken. Det står helt klart att morgondagens vinnare är de som kan serva konsumenten på bästa sätt och här har vi en viktig uppgift, säger Crilla Lidgren, Country Manager på Amer Sports.

Inköpen på kedjenivå beslutas allt mer utifrån en person som har ett bättre beslutsunderlag än tidigare. Vid införsäljningen, oavsett om det gäller e-handel eller till fysiska butiker, blir det viktigare att presentera en helhetslösning från det att varan kommer in i butik till att den nått ut till slutkunden. Med den nya uppställningen kommer Amer Sports att kunna öka närvaron i butik, serva nyckelkunderna bättre och ha rätt sortiment för de olika försäljningskanalerna.

Amer Sports kommer från en traditionell säljorganisation där säljcheferna har haft en central roll med allt för många uppgifter och ansvarsområden. Lösningen i den nya organisationen har varit att bryta ut dessa uppgifter för att skapa unik kompetens inom varje specifikt område. Strategierna för att få ut den befintliga produktportföljen har setts över. Exempelvis slår Salomon och Atomic Alpint ihop till ett affärsområde, liksom samma sak med Längd-segmentet.

Implementeringen av den nya organisationen startade den 1 mars.

De nya rollerna i framtida Amer Sports ser ut enligt följande:
SAM (Strategic Account Manager) tar hand om nyckelkunder.
CMM (Commercial Manager) tar hand om produkt och pris och ser till att sortimentet är rätt för marknaden och för varje unik kund.
FSM (Field Sales Manager) har till uppgift att leda och coacha säljarna på en daglig basis.

För intervju med Crilla Lidgren, Country Manager för Amer Sports,
information eller bilder, vänligen kontakta:

Susanne Wöhrmann-Hill, presskontakt, Amer Sports
tel: 070-567 34 88 eller e-post: swh@mandel-consulting.com