Suunto lanserar nästa generations GPS-klockor: Ambit2 S och Ambit 2

Idag lanserar Suunto en ny svit av GPS-klockan Ambit;  Ambit2 S och Ambit2. Det gör att Suunto erbjuder GPS-klockor för för alla tillfällen, både för multisport-utövaren och den riktiga äventyraren.

- Ambit mottogs kolossalt bra på både den globala och den svenska marknaden när den lanserades förra året. För att bättre möta behoven för dem som vill använda sin GPS-klocka vid sport och träning har vi kompletterat Ambit-familjen med en klocka som har fler sport-specifika funktioner och mindre fokus på friluftsfunktionalitet. Tekniken går oerhört fort framåt varför vi kände att det redan nu var betydelsefullt att lansera en ny modell, säger Mikael Frölich, National Account Manager för Suunto.

Ambit2 S – GPS-klockan för sport och träning
Den nya Ambit2 S är en lätt och smidig GPS-klocka för multisportutövare som innefattar alla nödvändiga funktioner för cykling, löpning, simning och multisportträning. GPS:en ger en exakt takt, ruttnavigering och platsvisning medan pulsmätaren ser till att du tränar inom ditt idealspann.

Cykling: I nya Suunto Ambit2 S finns stöd för så kallad ”power meeters” (ANT+) som mäter en cyklists styrka, och även flertalet andra möjligheter till djupgående analys vid cykelträning och tävling.

Simning: Ambit2 S har en omfattantde funktionalitet för simning, inklusive hastighet och distans, automatiska intervaller, slagfrekvens och tidmätning relaterat till olika poollängder. Ambit2 S lär sig att känna igen simstilen vilket gör det enklare att analysera träningsprestationen.

Löpning: Löpare har en stor fördel av funktionen FusedSpeed™ där GPS och accelerometern är ihopslagna vilket ger en mycket sanningsenlig hastighet samt att den svarar snabbt på tempoväxlingar.

Multisportträning: Användaren kan enkelt växla sport och göra Suunto Ambit2 S till den ideala klockan för multisportträning och tävling.

Ambit2 – GPS-klockan för äventyrare och atleter
Suunto lanserar också Ambit2 som bygger vidare på succen och den prisbelönta Suunto Ambit. Den inkluderar sina välkända friluftsfunktioner som exempelvis ruttnavigation, barometer, höjdmätare med FusedAltiTM och 3D-kompass. Som tillägg har Ambit2 all träningsfunktionalitet som finns i nya Ambit2 S. Förpackad i ett glasfiberförstärkt hölje med en batteritid på upp till 50 timmar i GPS-läge, är Ambit2 den ultimata klockan för sanna äventyrare och atleter.

Ambit2 finns även i en modell med safirglas (se bifogad bild), Ambit2 Sapphire, som har med en infattning i borstad stål och ett safirglas som ger en riktigt fin design till en klocka med extrema funktioner.

Ambit2 S och Ambit 2 finns tillgängliga på marknaden från och med maj 2013.

Ambit2 – 4600 kr / Ambit2 (HR), med pulsband – 5000 kr
Ambit2 - S – 3400 kr / Ambit2 S (HR) med pulsband – 3800 kr

Bilder för nerladdning finns här.

App Zone och Movescount.com uppgraderade
Suunto uppgraderar också App Zone som är ett forum där appar kan utvecklas kostnadsfritt för Ambit.  Sedan lanseringen av App Zone i november 2012 har Ambit-användare skapat över 5000
appar. App Zone-uppgraderingen ger användare möjlighet att skapa och dela mer avancerade appar. Samtidigt uppdaterar Suunto plattformen för App Zone, Movescount.com, som får ett nytt utseende och som kommer att ge fler möjligheter för en fördjupad analys och delning.

För mer information, besök www.suunto.com

För mer information eller bilder, vänligen kontakta:
Susanne Wöhrmann-Hill, presskontakt, Suunto, tel: 070-567 34 88 eller
e-post: swh@mandel-consulting.com