Suunto uppgraderar App Zone för nya möjligheter till anpassning av GPS-klockan Ambit

Suunto uppgraderar forumet App Zone där appar kan utvecklas kostnadsfritt för Suuntos GPS-klocka Ambit. Samtidigt uppdaterar Suunto plattformen för App Zone, Movescount.com, som får ett nytt utseende och som kommer att ge fler möjligheter för en fördjupad analys och delning.

Sedan lanseringen av App Zone i november 2012 har Ambit-användare skapat över 5000 appar. Varje dag tas nya fram vilket gör att Ambit hela tiden utvecklas i och med användarnas behov. Apparna spänner över allt från en fettförbränningsapp, ”Fat Burner”, till en Syrenivå-app, ”Oxygen Level”, som visar andelen O2 i luften vid en given höjd för att hjälpa en bergsbestigare att acklimatisera sig.

Suunto har också skapat egna appar, som ex ”Marathon Time” som beräknar sluttiden för en viss löptur, ”Current Incline” som visar vilken lutning en bestigning har, eller en app som som berättar hur många backar du har åkt skidor i under dagens slut.

- Suuntos App Zone möjliggör och ger Ambit-användarna massor av nya funktioner och appar.  Det ger ett stort mervärde till både löpare, cyklister, simmare och multisportare. Genom App Zone kommer Suunto Ambit och Ambit 2 bli än mer intressant för både nya och gamla användare, säger Mikael Frölich, sälj- och marknadschef för Suunto.

App Zone-uppgraderingen ger användare möjlighet att skapa och dela mer avancerade appar. En ny kod-redigerare låter användare modifiera apparna på ett friare sätt och vilkorssatser kommer att finnas tillgängliga, liksom möjligheten att logga App-resultaten för analys i Movescount.

En uppgradering kommer också att ske i Movescount som medför att medlemmarna får nya verktyg för att få ut maximalt av sin sport, inklusive en förbättrad navigation, en ny visuell upplevelse och förbättrade möjligheter att dela och återuppleva sina sportsliga favoritupplevelser.

Hitta din favorit-app och läs mer på Suunto App Zone: www.movescount.com/apps

• Detaljhandel

• app
  • salomon
  • ambit
  • elementum terra
  • appar

Om Suunto: Suunto grundades 1936 av Tuomas Vohlonen, en finsk orienterare och uppfinnare som uppfann den vätskefyllda kompassen. Sedan dess har Suunto stått i förgrunden för design och nyskapande inom områden som sportklockor, dykdatorer och dykinstrument som används av äventyrssökare världen över. Suunto utrustar utomhusäventyrare både fysiskt och psykiskt så de kan erövra nya marker, från bergets högsta topp ner till havets djup.

Suuntos huvudkontor och tillverkningsfabrik ligger i Vantaa i Finland. Suunto har över 400 anställda över hela världen och företagets produkter säljs i över 100 länder. Företaget är ett dotterföretag till Amer Sports Corporation. Bland systermärkena finns Salomon, Arc'teryx, Atomic, Wilson, Precor och Mavic.