XC Test Tour 2017 - längdskidor på Sverigeturné

För några år sedan utvecklade Atomic teknologin Skintec, där skidans fästzoner i mohair ger perfekt fäste och bra glid i alla snöförhållanden och temperaturer. Atomic var först på marknaden och systerföretaget Salomon kom inte långt efter med de nya vallningsfria skidorna. Skidorna blev snabbt populära, och nu ges fler personer möjligheten att testa på Skintec-teknologin när Amer Sports ger sig ut på en testturné genom landet.

Allt fler upptäcker längdskidåkningen som träningsform, men för att klassisk skidåkning ska vara riktigt rolig krävs både bra glid och fäste. Sedan releasen av Skintec för fem år sedan har intresset varit stort, och nu vill Amer Sports att ännu fler människor ska få testa på de vallningsfria skidorna och upptäcka längdskidåkningen som träningsform.

- Många slutkunder har hört talas om ”skin”-skidor eller skidor med hudar men aldrig testat. Nu gör vi slag i saken och försöker nå en större del av befolkningen genom att erbjuda gratis skidtest. Vi ser ett stort behov av att folk får testa skin-skidor. Det är lätt att glömma bort att det här är en av världens mest konservativa sporter och då måste vi var proaktiva och möta kunden ute i verkligheten, säger Karl Zeitz, ansvarig för Salomon & Atomic Längd i Sverige. Salomon RC Skin och Atomic Skintec-skidorna finns i flera olika modeller, anpassade för alla - från elitåkaren till nybörjaren - och tidigare i år lanserades även en vallningsfri skida för barn.

Turnén startar den 9 januari i Östersund och gör ett antal stopp runt om i landet under de följande sex veckorna. Fullständigt turnéschema finns nedan:

9/1 Östersund
15/1 Borås