97 procent av American Express resebyråkunder upplever sig nöjda med servicen

Enligt American Express Business Travels senaste kundundersökning, upplever 97 procent av respondenterna sig nöjda med servicen. Resultatet är det högsta bland alla American Express marknader inom Europa.

Stockholm, 2009-05-13. American Express Business Travel, en av världens ledande affärsresebyråer, arbetar kontinuerligt med att mäta kundernas upplevda service vid senast gjorda bokning. Resultatet från den senaste mätningen genomförd i Sverige under första kvartalet 2009 - och som bygger på fler än 3000 svar - visar att 97 % av respondenterna upplever sig nöjda med den service de fick vid sin senaste bokning.

- Det är mycket glädjande att våra kunder upplever att vår service fortsätter att ligga på en hög nivå - till och med högre än 2008, säger Carina Israelsson, ansvarig för American Express kontorsnät i Norden. Resultatet av dessa mätningar hjälper oss att utvärdera vår service, identifiera trender och att omedelbart implementera förbättringsåtgärder för att säkerställa att vi alltid levererar exceptionell service.

Undersökningen, vars resultat är det högsta bland alla American Express marknader inom Europa, visar också på en mycket liten skillnad i resultatet mellan American Express olika kontor i Sverige.

- Resultatet från kundundersökningen är ett bevis för att vårt kundfokus och långsiktiga kvalitetsarbete, vilket utgår från engagerade medarbetare, fungerar. Detta arbete är också av avgörande betydelse för att vi ska nå vår vision, som är "The world's most respected service brand", avslutar Carina Israelsson.

Inbjudningar att delta i den webbaserade undersökningen, skickas ut veckovis under hela året till slumpmässigt utvalda resenärer och resebeställare som nyligen gjort en bokning hos American Express. Filter garanterar att inte samma person medverkar i undersökningen mer än två gånger per år. I undersökningen, som administreras av ett utomstående marknadsundersökningsföretag, får respondenten svara på frågor om den service de har fått i kontakten med resekonsulten eller deras erfarenhet av att använda ett bokningsverktyg.

Under 2008 inkom mer än 21000 enkäter till American Express kundundersökningsprogram från nordiska resenärer och resebeställare. I Europa medverkade 50 000 respondenter från 13 länder. Det genomsnittliga resultatet för marknaderna i Europa låg på höga 93,3 procent nöjda respondenter.

- - - - -

För ytterligare information, kontakta:

Carina Israelsson

Head of Service Delivery Network, American Express Business Travel Nordic

Om American Express

American Express-koncernen grundades 1850 och är världens största kort- och reseföretag, noterat på New York Stock Exchange. Företaget har ca 65 000 anställda och cirka 78 miljoner kortmedlemmar världen över. American Express etablerades i Sverige under 1970-talet. I Sverige marknadsför American Express Amexblue, Green Card, Gold Card, Platinum Card och Centurion till privatkunder samt Corporate Card, Corporate Gold Card, Corporate Meeting Card, Corporate Purchasing Solutions och Business Gold Card till företagskunder.