American Express tog klivet upp till andraplatsen i listan över Sveriges bästa arbetsplatser

American Express kom på en hedrande andraplats på den årliga listan över Sveriges bästa arbetsplatser från Institute Great Place to Work. Det är ett avancemang från förra årets tredjeplats.

I undersökningen poängterades American Express höga engagemang bland medarbetarna. Andra faktorer som motiverade den fina placeringen var starkt och trovärdigt ledarskap på alla nivåer, gedigen kompetensutveckling, likvärdig behandling av medarbetarna, bra balans mellan arbete och fritid, samt bra metoder för att visa uppskattning.

– Otroligt glädjande och en bekräftelse på att vår personal- och ledarskapsfilosofi ger resultat, säger Lena Bjurner, Personaldirektör för American Express i Norden, Östeuropa och Ryssland.

American Express har genom tiderna klättrat på listan över Sveriges bästa arbetsplatser och har de senaste åren rört sig från en 8:e plats via 4:e till 3:e och nu alltså till denna hedrande 2:a plats.

– Vi strävar som företag ständigt efter att förbättra oss i allt vi gör och vi har höga ambitioner, säger Lena Bjurner. I undersökningen fick vi bekräftat att våra medarbetare känner stor stolthet över att arbeta på American Express och att kamratskapen är mycket god.

Att skapa engagemang och motivation i sitt team är en av de viktigaste uppgifterna en ledare har på American Express. Detta arbete följs regelbundet upp, och aktivitetsplaner skapas och genomförs för att ständigt bibehålla ett högt engagemang. Arbetet kring motivation och engagemang ligger nu också till grund för att företaget utsetts till Sveriges näst bästa arbetsplats i kategorin större företag med över 200 anställda.

– Att ha engagerade medarbetare är en förutsättning för att ett företag ska bli framgångsrikt och lyckas. Det är mycket viktigt för oss att inte tappa bort det som skapar engagemang, det som ger arbetsglädje och motivation, säger Lena Bjurner.

För ytterligare frågor:

Lena Bjurner
American Express
Head of HR Nordic & CEE
Lena.Bjurner@aexp.com

Om American Express

American Express-koncernen grundades 1850 och är världens största kort- och reseföretag, noterat på New York Stock Exchange. Företaget har ca 65 000 anställda och cirka 78 miljoner kortmedlemmar världen över. American Express etablerades i Sverige under 1970-talet. I Sverige marknadsför American Express Amexblue, Green Card, Gold Card, Platinum Card och Centurion till privatkunder samt Corporate Card, Corporate Gold Card, Corporate Purchasing Solutions och Business Gold Card till företagskunder.