Pressmeddelande -

Anaplan tar in 100 miljoner dollar i nytt kapital för att utöka bolagets dominans inom affärsplanering och simulering

Anaplan har i dag slutfört en ny finansieringsrunda (Series D) på 100 miljoner dollar och totalt har företaget tagit in 150 miljoner dollar. Den senaste investeringen leds av riskkapitalbolaget DFJ Growth tillsammans med företagen Brookside Capital, Coatue Management, Sands Capital Management och Workday. Dessutom deltog Anaplans tidigare investerare Granite Ventures, Meritech Capital Partners, salesforce.com och Shasta Ventures.

DFJ Growth har sedan tidigare investerat i företag som Box, DataStax, SolarCity, SpaceX, Tesla Motors, Twitter, Yammer och många andra.

Det nya kapitaltillskottet stärker ytterligare Anaplans ställning inom affärsplanering och styrning som hjälper företag att snabbt anpassa sig till förändringar och nya möjligheter på marknaden.

Globala företag som Diageo, HP, Kimberly-Clark och Procter & Gamble har valt Anaplan för att modernisera hur de planerar och styr viktiga funktioner i sina verksamheter. Där används Anaplan för bland annat försäljningsprognoser och bonusberäkningar, affärsplanering och finansiell konsolidering.

– Inom alla stora områden växer det fram dominerande spelare med molnbaserade lösningar som ger företagen innovation, insikter och nya möjligheter. Salesforce har blivit den ledande plattformen inom hantering av kundrelationer och Workday för personalvård och HR – och på samma sätt tror vi att Anaplan blir ledande och förstahandsvalet inom molnbaserad modellering, planering och verksamhetsstyrning. Vi är mycket glada över att samarbeta med Anaplan och hjälpa dem att förverkliga sin vision, säger Randy Glein, Managing Director på DFJ Growth, som nu också går in i Anaplans styrelse.

– Grunden i vår vision är att snabbväxande företag bara kan förändras genom att ge mer kraft till sina användare. De måste kunna arbeta med information de kan lita på och göra affärsplaner med kolleger över hela organisationen. Det här är den största investeringen i vårt företags historia och vi är oerhört nöjda att få in sådana framsynta partner inför vår nästa expansionsvåg. Jag är också glad över att kunna välkomna Randy Glein till vår styrelse, säger Fred Laluyaux, CEO på Anaplan.

Under det senaste året har Anaplan sett en snabbt ökande global efterfrågan och nya kontor öppnades i Australien, Frankrike, Malaysia, Nederländerna, Ryssland, Singapore, Storbritannien och Sverige. Anaplan kommer att använda det nya kapitalet för att öka tillväxttakten och attrahera de främsta experterna genom investeringar i teknikutveckling, lanseringar och det växande partnernätverket. I slutet av 2014 räknar Anaplan med att ha fördubblat antalet anställda och bygga vidare på globala samarbeten med Accenture, Deloitte, salesforce.com och Workday.

Om DFJ Growth
DFJ är ett riskkapitalbolag som samarbetar med enastående entreprenörer som förändrar världen. Sedan 1985 har DFJ tagit in fyra miljarder dollar i kapital till över 300 olika portföljbolag, inklusive AdMob, Baidu, Box, Hotmail, Skype, SolarCity, SpaceX, Tesla Motors, Tumblr, Twitter och Yammer. DFJ arbetar med företag som i olika faser har kapitalbehov för att bygga slagkraftiga och varaktiga verksamheter. DFJ Growth är en del av DFJ och gör investeringar i ett senare skede i privata teknikföretag som har identifierat enormt stora marknadsmöjligheter, som växer väldigt snabbt och som bedöms bli ledande inom sitt område. Mer information finns på dfj.com

• Finans

• simulering
  • affärsplanering
  • dfj growth
  • riskkapital
  • series d

Om Anaplan
Anaplan har radikalt förbättrat möjligheterna för företag att planera och styra sin verksamhet. Vi har byggt vår plattform från grunden för att du ska kunna planera, samarbeta och agera – i realtid. Det gör att du kan ligga steget före viktiga affärshändelser, snabbt skapa modeller för möjliga scenarier och göra justeringar efter hand. Med Anaplans molnbaserade plattform kan du hela tiden anpassa dina medarbetare, planer och utgifter efter hur marknaden förändras. Anaplan är ett privatägt företag med huvudkontor i San Francisco och kontor på fyra kontinenter. Mer information finns på www.anaplan.com eller Twitter: @anaplan.

Thomas Anderberg

Presskontakt VD för Anaplan Norden +46 70 723 01 10