Anders Wall-stipendium till ung mediaentreprenör med socialt ansvar

Anders Wall-stipendium till ung mediaentreprenör med socialt ansvar

SAMMY BEN ABLA (f. 1991) från Solna får Anders Walls stipendium för ung företagsamhet. Stipendiet är på 100.000 kronor.

Sammy är redan vid 19 års ålder en fullfjädrad entreprenör. Framgången för hans företag Adinbox, som grundades som ett UF-företag, är unikt inom organisationen Ung Företagsamhet. På UF-mässan ”Våga vara egen” kammade det hem alla tänkbara utmärkelser: bästa företag, bästa tjänst, bästa webbplats och bästa logotype. När Sammy ställde upp i TV-programmet Draknästet fick han raskt en investering på 300.000 kronor från Sven Hagströmer och Douglas Roos. Sedan företaget i maj ombildades till ett vanligt aktiebolag har två stora mediebyråer hakat på och verksamheten växer stadigt.

Affärsidén är ”reklam som alla tjänar på”. Konsumenten får bara de erbjudanden som intresserar honom/henne och varje gång man tar emot reklambudskap i mobilen får man poäng att handla för. För annonsörerna innebär det att man når exakt rätt målgrupp, som dessutom vill ha reklamen.

Sammy startade redan vid 13 års ålder sitt första företag med det ambitiösa namnet Norwegian Cyberathlete League, en internationell community runt spelet Counterstrike som snart blev den största spelcommunityn i Norge. Vid 15 slog han igen butiken för att koncentrera sig på skolan och avgångsbetyget. Sammy kom in på det gymnasium han ville men när det visade sig att han inte fick driva UF-företag där bytte han snabbt till en annan skola.

På Adinbox’ kontor i Solna står dörren alltid öppen. Sammy har skapat ett nätverk, Idélab Solna, för att motivera och hjälpa unga människor med entreprenörsdrömmar, särskilt de med utländsk bakgrund, att komma igång. I samarbete med Socialtjänsten erbjuder företaget också praktik för ungdomar som hamnat snett.
– Jag tycker unga människor som vill starta företag får dålig stöttning av samhället och bestämde mig för att göra något åt det själv, säger Sammy som ofta reser runt och föreläser om entreprenörskap. Dessutom tycker jag det är viktigt att företag tar ett socialt ansvar.

Som den inbitne entreprenör Sammy är har han redan nya projekt på gång. Nästa anhalt på resan är att starta upp Adinbox i Tunisien.
– Jag är otroligt stolt över Anders Wall-stipendiet, säger han. Tack vare det kommer jag att lyckas ännu snabbare i Tunisien.

Ladda ned pressbilder på Sammy Ben Abla

Sammy Ben Abla, tel. 0707-737512