Anders Walls Confidencen-stipendium till skönsjungande tenor

Anders Walls Confidencen-stipendium till skönsjungande tenor

Markus Pettersson från Rengsjö i Hälsingland, har tilldelats Anders Walls Confidencen-stipendium på 100.000 kronor. Stipendiet delas ut vid en ceremoni i Stockholm den 9 mars.

Markus är tenor och studerar sista året på Operahögskolans kandidatprogram. Markus beskriver sig som en ”teaterapa” som alltid gillat att spela teater. När han skulle välja instrument på gymnasiets estetiska linje blev det gitarr och sång. Det visade sig vara ett klokt val. Som enda kille på hela skolan som valde sång fick han många tillfällen att utveckla sin förmåga, främst inom pop, rock och musikal, och det gav fina betyg. Han fick också prova på klassisk sång och tilltalades av den stora utmaning det innebar för rösten.

När han under en lektion för Erik Sædén fick sjunga några av Jussi Björlings kända nummer, som Tonerna och Sommarnatt, blev han intresserad på allvar och sökte till Vadstena folkhögskolas musiklinje för sångare och pianister. Jussi Björling har korsat hans väg vid flera tillfällen. I samband med 100-årsjubileet av Jussis födelse 2011 deltog Markus i flera hyllningskonserter, bl.a. vid nationaldagsfirandet på Skansen och på Kirsten Flagstad-festivalen i Norge. Jussi Björling-sällskapet har också varit en stöttepelare under sångutvecklingen. Och Jussi är också, vid sidan av Luciano Pavarotti och Juan Diego Flores, en av Markus stora förebilder i tenor-facket.

Markus tycker bäst om italiensk opera, framför allt Verdi och Puccini men även Donizetti och Rossini.
– La Bohème är en favoritopera och Rodolfo är förstås en drömroll, säger Markus. En annan är hertigen i Rigoletto.

Markus har medverkat vid ett flertal konserter och evenemang. Nyligen gjorde han rollen som Rinuccio i Puccinis Gianni Schicchi på Operan och i Gävle i ett samarbete mellan Operahögskolan och Gävle symfoniorkester. I april kan man höra Markus i Cavalleria Rusticana och Le Villi i Göteborg och i sommar sjunger han rollen som Pietro i Donizettis Enrico di Borgogna i Vadstena.

– Confidencen-stipendiet betyder oerhört mycket för mig, säger Markus. Tack vare den generösa stipendiesumman får jag möjlighet att söka mig till de bästa sångpedagogerna i världen. Jag trivs kolossalt bra i operamiljön och jag tänker satsa stenhårt på en internationell karriär.

Markus har tidigare erhållit ett flertal stipendier, bl.a. Christina Nilsson-stipendiet 2011.

Årets andra Confidencen-stipendium tilldelas sopranen Åsa Thyllman.

Markus Pettersson, tel. 070-5456606
Cari Hildebrand, Anders Walls stiftelser, tel. 070-6057906

Sedan många år stödjer Anders Walls Stiftelser verksamheten vid Ulriksdals Slottsteater, Confidencen Rediviva, under ledning av Kjerstin Dellert. En stipendiekommitté inom Confidencen bestående av bl.a. Prinsessan Christina Fru Magnuson, Kjerstin Dellert och Charlotte Wall framlägger förslag avseende stipendiater som sedan framträder på teatern.