Direkt från Metropolitan – Luthando Qave gästar Sverige

Direkt från Metropolitan – Luthando Qave gästar Sverige

Luthando Qave växte upp i Östra Kapprovinsen i Sydafrika under enkla förhållanden. Idag finner man honom på Metropolitan-operan i New York där han debuterade förra året vid endast 25 års ålder. En sångtävling i Sydafrika blev startskottet för den resa som tog Luthando till Operahögskolan i Stockholm och vidare till Met. Nu gästar han åter Sverige och ger två konserter.

Våren 2010 tilldelades Luthando Qave Anders Walls Giresta-stipendium på 100.000 kronor. Detta möjliggjorde den satsning som tog honom hela vägen till Metropolitan.

När jag sjöng i kören i Sydafrika brukade jag säga att en dag ska jag sjunga på Metropolitan. Då skrattade alla åt mig men nu är jag här! Den förste färgade sydafrikan som debuterat på Met, säger Luthando Qave.

Stipendiet gav Luthando möjlighet att ställa upp i "Neue Stimmen" i Wien, en internationell tävling för unga operasångare, där han gick till final. Kort därpå antogs han till det mycket prestigefulla Lindemann Young Artists Program, Metropolitan-operans talangprogram, där han inledde sina studier hösten 2010.

Redan i december 2011 fick Luthando göra sin Met-debut som prins Yamadori i säsongspremiären av Anthony Minghellas hyllade uppsättning av Madame Butterfly, dirigerad av Placido Domingo. Det är en debutroll på Met som de flesta unga sångare bara kan drömma om. Yamadori har ett eget musikaliskt tema och en storslagen scenkostym när han äntrar scenen i spetsen för ett kungligt följe. Debuten var övertygande och gav fina recensioner i bland annat New York Times. Flera bedömare ser en blivande stjärna i den unge sydafrikanen. Han har lovordats av såväl Placido Domingo som Met’s legendariske chefsdirigent James Levine.

Luthando har tidigare framträtt på Folkoperan, Drottningsholmsteatern, Deutsche Oper och Tel Aviv-operan. Under sin tid i New York har han gett uppskattade recitals och framträdde nyligen i operan Armide, ett samarbete mellan Met's Lindemann-program och Juilliard School. Luthando har nu ett år kvar på Lindemann-programmet. Därefter siktar han mot de stora operahusen – La Scala, Covent Garden, Opera de Paris och Wienoperan. Och gärna Operan i Stockholm.

Luthando Qave ger två konserter under sitt Sverigebesök – i Västerlövsta kyrka, Heby den 26 maj samt på Ulriksdals Slottsteater Confidencen, söndag 3 juni.

Cari Hildebrand, tel. 070-6057906