Foto: Chris Gloag

Jussi Björling-stipendiet 2019 till sopranen Iréne Theorin

2019 års Jussi Björling-stipendium på 100.000 kronor tilldelas operasångerskan Iréne Theorin. Stipendiet kommer att delas ut vid en galaföreställning med sångare ur den svenska operaeliten på Ulriksdals Slottsteater Confidencen den 26 maj, där även Iréne Theorin medverkar.

Iréne Theorin har kallats Sveriges mest okända världsstjärna. Hon är en av de mest hyllade sopranerna och framträder på världens alla stora operascener, som La Scala, Metropolitan, Covent Garden, Staatsoper Wien, Opera de Paris och Bayreuth. Iréne Theorin, som särskilt förknippats med den tyska dramatiska repertoaren, har överallt hyllats för sin dramatiskt kraftfulla röst och starka scennärvaro.

Hon utsågs 2015 till årets sångerska i Spanien för sin tolkning av Brünnhilde i Valkyrian på Grand Teatre del Liceu i Barcelona, och hon har förärats den danska riddarorden Dannebrog-orden av drottning Margrethe II av Danmark. Hennes DVD-inspelningar inkluderar Elektra från Salzburg Festival, Ragnarök från La Scala, Tristan och Isolde från Bayreuth och den prisbelönta Ringen från Köpenhamn.

Iréne Theorin är uppväxt i småländska Broaryd utan för Gislaved. Hon spelade trumpet i ungdomsorkestern och sjöng i kyrkokören. Sina första sånglektioner fick hon på musikgymnasiet i Jönköping. Senare studerade hon vid musikhögskolan i Göteborg och operahögskolan i Köpenhamn. Med tanke på att hon debuterade först vid 33 års ålder – som Donna Anna i Mozarts Don Giovanni på Det Kongelige i Köpenhamn – är hennes internationella karriär än mer imponerande.

– Irene Theorin är en synnerligen värdig mottagare av stipendiet. Hon av de stora svenska internationella operastjärnorna som av någon anledning inte blivit lika känd i Sverige i allmänhet och i Stockholm i synnerhet, säger Gunnar Lundberg, ordförande för SKTS och den som tillsammans med Anders Wall överlämnar stipendiet.

Kontaktpersoner:
Gunnar Lundberg, ordf. Stiftelsen Kungliga Teaterns Solister, tel. 070-495 17 19, gunnar-lundberg@tele2.se
Cari Hildebrand, Anders Walls stiftelse, tel. 070-605 79 06, press@wallstiftelsen.se