Katedralskoleelever får 50 000 kr i Anders Wall-stipendier

Katedralskoleelever får 50 000 kr i Anders Wall-stipendier

Varje år erhåller en avgångselev vid Katedralskolan i Uppsala ett stipendium på 25 000 kronor från Anders Walls stiftelser. Eleven ska ha uppvisat goda studieresultat och samtidigt vara en god och uppskattad kamrat. Med anledning av stiftelsernas 30-årsjubileum fick Katedralskolans stipendiekommitté i år utse två stipendiater som får 25 000 kronor var. Årets Anders Wall-stipendiater är ­Helena Frieberg, Uppsala och David Pettersson, Alunda.

Helena Frieberg, naturvetarprogrammet med inriktning franska, har arbetat framgångsrikt som elevkårsordförande och förtjänstfullt bidragit till skolans marknadsföring. Hennes positiva anda smittar av sig på omgivningen och hon har med sitt omtänksamma och entusiasmerande sätt varit en positiv förebild för nya elever på skolan.

David Pettersson, naturvetarprogrammet, har med sitt trevliga och positiva sätt bl.a. bidragit till en lyckad sammanslagning av två klasser. Han har stöttat yngre elever och varit en god representant för skolan vid Öppet hus och information om naturvetarprogrammet. Han har också varit synnerligen aktiv i Katedralskolans idrottsförening.

Stipendierna delades ut av Anders Wall vid Katedralskolans studentavslutning på onsdagen. Anders Wall var själv i sin ungdom elev vid Katedralskolan i Uppsala, där han fick möjlighet att studera tack vare ett stipendium.

För kontaktuppgifter till stipendiaterna, vänligen kontakta Cari Hildebrand tel. 070-6057906.