Nicole Kjellberg årets Anders Wall-stipendiat från Katedralskolan i Uppsala

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2014 07:05 CEST

Varje år erhåller en avgångselev vid Katedralskolan i Uppsala ett stipendium från Anders Walls Stiftelse. Från och med i år höjs stipendiebeloppet till 50.000 kronor från tidigare 25.000. Eleven ska ha uppvisat goda studieresultat och samtidigt vara en god och uppskattad kamrat. Årets Anders Wall-stipendiat är ­Nicole Kjellberg, som studerat på barn- och fritidsprogrammet.

Enligt stipendiekommitténs motivering är Nicole Kjellberg seriös i allt som gäller skolan. Hon är positiv, hjälpsam, pålitlig och omtänksam. Människor i Nicoles omgivning beskriver henne som mogen, ansvarsfull, kreativ, social och med en pedagogisk blick. Hon har utmärkta studieresultat och är en mycket god kamrat. Hon har varit drivande i sin klass, engagerat sig i gemensamma projekt och varit en god ambassadör för skolan på gymnasiemässor och andra evenemang.

Stipendiet delades ut av Anders Wall vid Katedralskolans studentavslutning. Anders Wall var själv i sin ungdom elev vid Katedralskolan i Uppsala, där han fick möjlighet att studera tack vare ett stipendium.

För ytterligare information och kontakt med stipendiaten, vänligen kontakta:
Heléne Lagerquist, rektor för Katedralskolan, tel. 018-56 81 30

Anders Walls Stiftelse grundades 1981 och delar årligen ut stipendier till unga begåvningar inom områdena naturvetenskaplig forskning, ung företagsamhet, landsbygdsutveckling, internationella studier samt musik. Sedan starten har stiftelsen delat ut drygt 50 miljoner kronor till ett 350-tal stipendiater. Minst lika viktig som stipendiesumman är medlemskapet i nätverket Wallumni, som består av tidigare Wall-stipendiater. Medlemmarna träffas regelbundet och genomför bl.a. internationella studieresor tillsammans.

Kommentarer (0)

Kommentera