Psykologistuderande utsedd till Årets Uppsalastudent

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2013 09:15 CET

Kajsa Asplund, 26 år och studerande på psykologprogrammet, har tilldelats Anders Walls stipendium "Årets Uppsalastudent" på 100.000 kr. Stipendiet överlämnades av Prins Daniel i samband med Anders Wall-föreläsningen i entreprenörskap i universitetsaulan i Uppsala.

Motiveringen lyder: Kajsa Asplund har visat prov på mångsidighet, driv och entreprenörskap. Hon har vid sidan av framgångsrika studier byggt upp föreningen Psykologdagen Uppsala, som syftar till att föra psykologistudenter och näringsliv närmare varandra genom en arbetsmarknadsmässa. Hon har på olika sätt omsatt kunskaper från sin utbildning till tjänster i näringslivet. Bland annat har hon initierat nya projekt inom sitt arbete vid konsult- och utbildningsföretaget Psykologfabriken AB. Kajsa har även varit engagerad i utbildningsfrågor, bland annat i institutionsstyrelsen, och arbetat ideellt inom Röda Korset.

Förslagsnämnden har bestått av Uppsala universitets rektor Eva Åkesson, prorektor Anders Malmberg, Fredrik Pettersson (ordf. Uppsala studentkår), Sebastian Axelsson (ordf. Farmacevtiska studentkåren) samt Curator curatorum Fredrik Sixtensson.

Anders Walls Stiftelser grundades 1981 och delar årligen ut stipendier till unga begåvningar inom områdena naturvetenskaplig forskning, ung företagsamhet, landsbygdsutveckling, internationella studier samt musik. Sedan starten har stiftelsen delat ut drygt 45 miljoner kronor till 345 stipendiater. Minst lika viktig som stipendiesumman är medlemskapet i nätverket Wallumni, som består av tidigare Wall-stipendiater. Medlemmarna träffas regelbundet och genomför bl.a. internationella studieresor tillsammans.

Kommentarer (0)