Isabella Löwengrip, Ben Gorham, Jarno Vanhatapio och Barbara Bergström berättar om vägen till framgång.

Superentreprenörer inom mode och skönhet till Anders Wall-föreläsningen i Uppsala

PRESSINBJUDAN

Tisdag 20 november kl. 13.00 i Universitetsaulan, Uppsala
Obs! Platserna intages senast kl. 12.40

ANDERS WALL-FÖRELÄSNINGEN I ENTREPRENÖRSKAP brukar fylla universitetsaulans 1800 platser och är därmed Skandinaviens publikmässigt största entreprenörskapsforum. Syftet med den offentliga föreläsningen, som i år arrangeras för 15:e gången, är att öka intresset för entreprenörskap och företagande bland Uppsalas studenter. Under en inspirerande eftermiddag får studenter och inbjudna gäster från näringslivet chansen att höra framgångsrika entreprenörer berätta om sin egen resa – om drivkrafter, passion, lärdomar, med- och motgångar – och kanske ge handfasta tips till blivande entreprenörer.

Årets föreläsning har ett särskilt fokus på mode och skönhet. Vi får möta några av Sveriges verkliga superentreprenörer i branschen med varumärken som Byredo, LöwengripNelly.com och NA-KD. Medverkar gör även Sveriges mest prisade entreprenör inom skola och utbildning.

Årets talare:

Isabella Löwengrip, bloggpionjär som ”Blondinbella” vid 15 års ålder, har idag 1,5 miljoner följare och är en framgångsrik entreprenör inom ­skönhet och mode. Hennes bolag har ett 50-tal anställda och en omsättning på ca 100 miljoner kronor. 2018 utsågs hon till ”Näringslivets mäktigaste kvinna” av Veckans Affärer.

Ben Gorham, f.d. basketproffset med näsa för dofter som skapat Byredo med produkter inom parfym, skönhet och accessoarer. Ben är en av Sveriges starkast lysande stjärnor på den internationella modehimlen och syns regelbundet i Vogue och Vanity Fair. Byredo är verksamt i över 40 länder med kontor i bl.a. Paris, London, New York och Shanghai.

Jarno Vanhatapio, grundare av e-handelssuccén Nelly.com, har på kort tid utvecklat sitt nya modebolag NA-KD till ett av Europas mest snabbväxande företag med en omsättning på 400 miljoner kronor. Bolaget har nästan 2 miljoner följare på Instagram och värderas i dagsläget till runt 2 miljarder kronor.

Barbara Bergström grundade i samband med friskolereformen 1992 Internationella Engelska Skolan och driver idag 36 skolor i Sverige med 26 000 elever. Barbara har tilldelats ett flertal priser, som ”Årets företagare i Sverige” 2009, ”Årets mäktigaste kvinnliga entreprenör” 2017 och ”Årets affärsbragd” 2018.

I samband med föreläsningen utdelas Anders Walls stipendium ”Årets Uppsalastudent” på 100.000 kronor. Efter föreläsningen inbjuds till mingel på Uppsala slott.

En närmare presentation av talarna finns på www.awf.se. Vid föreläsningen medverkar även Anders Wall och Uppsala universitets rektor Eva Åkesson. Anders Wall-föreläsningen arrangeras av Uppsala universitet och Stiftelsen Anders Walls Professur i Entreprenörskap i samarbete med studentorganisationen Entrepreneurs Academy.

Anmälan senast fredag 16/11 till:
Cari Hildebrand, tel. 070-605 79 06, press@wallstiftelsen.se eller
Inna Johansson, tel. 073-637 67 00, marknadsforingawf@entrepreneursacademy.se