Svenska landslaget i Timbersports under invigningen av VM i Liverpool 2018. Foto: STIHL TIMBERSPORTS®

Svenska landslaget i Timbersports till SkogsElmia

Den 6-8 juni kommer en del av det svenska landslaget i Timbersports till SkogsElmia. Under tre dagar ska några av de bästa atleterna visa upp sporten som är på framfart i Sverige och som redan är stor internationellt. Samtidigt passar landslaget på att visa upp STIHLs innovativa och kraftfulla motorsåg MS 500i – världens enda motorsåg med elektronisk bränsleinsprutning.

När Timbersports gör nedslag på SkogsElmia den 6-8 juni tar man med sig den större delen av det svenska landslaget. På plats finns atleter som Calle Svadling, tidigare nordisk mästare, Pontus Skye, regerande nordisk mästare, Ferry Svan, tidigare juniorvärldsmästare och Champions Trophy-atlet, samt lagkapten Hans-Ove Hansson.

Under tre dagar kommer de svenska atleterna visa upp Timbersports och flera spektakulära grenar med sylvassa yxor, kraftfulla motorsågar och en två meter lång handsåg. Träflisor flyger och sågspån yr när atleterna utövar grenar som Underhand Chop, Stock Saw, Standing Block Chop, Single Buck. De kommer även visa upp den öronbedövande grenen Hot Saw med en specialbyggd motorsåg på upp till 62 hästkrafter med wankelmotor där motorn är tagen från en jet ski eller snöskoter.

Uppvisning av STIHL MS 500i
I tävlingssammanhang inom Timbersports använder atleterna sig av en STIHL MS 661 C-M på 7,3 hästkrafter. Men på uppvisningarna under SkogsElmia kommer Timbersports använda STIHLs MS 500i. Det är den enda motorsågen i världen med elektronisk insprutning. Motorsågen kommer användas i grenen Stock Saw som går ut på att såga genom en40 centimeter i diameter brett träblock med ett nedåtskär och sedan vända och göra ett uppåtskär.
– Det är en riktigt bra och otroligt vass motorsåg som vi ser fram emot att testa. STIHL har lyckats skapa en såg som har mer hästkrafter än vikt och det ska bli kul att få visa upp den för SkogsElmias besökare, säger Hans-Ove Hansson, lagkapten i svenska landslaget i Timbersports.

Tid och plats
Torsdag 6 juni klockan 14:00
Fredag 7 juni klockan 11:00 och 14:00
Lördag 8 juni klockan 11:00 och 14:00

Se uppvisningarna i monter 169, bakom STIHLs monter.

Emma Birgersson, presskontakt, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se
Hans-Ove Hansson, lagkapten, 070-311 9513, info@hohevent.se

Gunilla Eriksson, STIHL, 070-191 90 21, gunilla.eriksson@stihl.se

STIHL TIMBERSPORTS® är en internationell tävlingsserie inom atletisk trädfällning som kräver styrka, teknik och mod. Sporten har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland. I dag har sporten utvecklats till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå inför en entusiastisk publik. I Sverige är sporten på frammarsch och globalt lockar TIMBERSPORTS® över 20 miljoner fans. Trollhättan Cup avgörs den 16-17 augusti i Trollhättan. TIMBERSPORTS® består av sex grenar; tre med yxa, två med motorsåg och en med såg. Läs mer påhttps://www.stihl.se/stihl-timbersports.aspx.