Svenska landslaget i Timbersports i Lillehammer 2017. Foto: STIHL Timbersports.

Sverige laddar för svenskt rekord i VM i Timbersports

Nedräkningen till VM i Timbersports har börjat. Den 19–20 oktober arrangeras VM i Timbersports och den svenske lagkaptenen Hans-Ove Hansson har tagit ut landslaget som får möjlighet att representera Sverige i Liverpool. I år satsar landslaget på en topplacering.
– Vi har ett starkt lag i år och alla tränar stenhårt och är i bra form, kommenterar Hans-Ove Hansson.

När VM i Timbersports avgörs 19–20 oktober i engelska Liverpool gör världens främsta atleter upp om den prestigefyllda världsmästartiteln. Fredagen den 19 oktober tävlar de 22 bästa landslagen i lagtävlingarna. De regerande världsmästarna från Nya Zeeland är på plats för att behålla titeln och utmanas av favoriter som Australien, USA, Kanada och Tyskland.

Sverige har som bästa placering en fjärdeplats i lagsammanhang i VM. I år går laget för en uppfräschning av det svenska rekordet för att vara med i kampen om topplaceringarna. Det nuvarande rekordet ligger på drygt en minut, 1,03,88. Fjolårets silvermedaljör Polen kammade hem andraplatsen med tiden 1,06,67.
– Vi har en bra trupp och med lite tur kan vi placera oss i topp fem. Det gäller att vi har en bra dagsform och att marginalerna är med oss, allt kan hända i Timbersports. Självklart går vi in för att även bli det bästa nordiska laget, det är jätteviktigt för oss, konstaterar Hans-Ove Hansson.

Svenska landslaget gör nu de sista förberedelserna inför lag-VM och lagkapten Hans-Ove Hansson kan nu bekräfta atleterna som får tävla i Liverpool. Individuellt har svenskarna flera meriter som bäddar för succé i VM. I det uttagna laget finns bland annat den tidigare juniorvärldsmästaren Ferry Svan, tidigare svenska och nordiska mästaren Calle Svadling och den nuvarande mästaren Pontus Skye, som även ska tävla individuellt i VM.
– Innan VM har Ferry och Calle tävlat för att kvalificera sig till nästa års Champions Trophy. Samtidigt har vi Pontus Skye som också tränar stenhårt inför VM i och med hans kvalificering till de individuella världsmästerskapen, säger Hans-Ove Hansson.

Svenska landslaget i VM i Timbersports 2018
Hans-Ove Hansson, lagkapten och flerfaldig svensk och nordisk mästare
Pontus Skye, svensk och nordisk mästare 2018
Calle Svadling, svensk och nordisk mästare 2017
Ferry Svan, juniorvärldsmästare 2017
Emil Hansson, fjärdeplats i junior-VM 2018 och nordisk rookiemästare 2018
Johannes Eriksson, fjärdeplats i lag-VM 2014

Hans-Ove Hansson, lagkapten svenska landslaget, 070-311 95 13, info@hohevent.se
Emma Birgersson, Presskontakt, More PR, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se

STIHL Timbersports är en internationell tävlingsserie inom atletisk trädfällning som kräver styrka, teknik och mod. Sporten har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland. I dag har sporten utvecklats till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå inför en entusiastisk publik. I Norden är sporten på frammarsch. VM avgörs i engelska Liverpool 19–20 oktober. Tävlingarna består av sex grenar; tre med yxa, två med motorsåg och en med såg. Läs mer på www.stihl.se.